Innovation 24-10-2023
Blue economy, Energietransitie

Ambitieuze coalitie gestart voor groene waterstoftransporten over de Atlantische Oceaan in 2026

Het Mission Possible Partnerschap (MPP), RMI, Systemiq, Power2X en vertegenwoordigers vanuit uit de industrie vormen een coalitie om te zorgen dat de eerste ladingen schone waterstof vanuit het zuiden van de Verenigde Staten naar Europa tegen 2026 mogelijk worden.

 

De Transatlantic Clean Hydrogen Trade Coalition (H2TC) wil tegen 2030 via deze corridor de handel in meer dan drie miljoen ton waterstof in de vorm van ammoniak en methanol per jaar mogelijk maken. Coalitiepartners zijn onder meer het Center for Houston’s Future, de haven van Corpus Christi en de havenbedrijf Rotterdam.

 

De aankondiging komt bijna anderhalf jaar na de Russische invasie van Oekraïne en de daaropvolgende energiecrisis, die een ernstige impact had op de Europese industrie. H2TC wil een aanzienlijke bijdrage leveren aan de doelstelling van de EU om tegen 2030 10 miljoen ton hernieuwbare waterstof per jaar te importeren. Groene waterstof vormt een essentieel alternatief voor fossiele brandstoffen in essentiële industrieën zoals de productie van kunstmest en de staalproductie, en de derivaten ervan zijn het belangrijkste alternatief voor de fossiele bunkerbrandstoffen in de zeescheepvaart. Door goede havens in de regio, bestaande energie-infrastructuur, toegang tot gespecialiseerde arbeidskrachten en andere strategische voordelen kunnen producenten aan de Amerikaanse Golfkust concurrerend groene waterstof naar de afnemers in Europa exporteren.

 

“Rotterdam is nu Europa’s belangrijkste importknooppunt voor ruwe olie, olieproducten en steenkool. We zijn ook hard op weg om de waterstofhub van Europa te worden”, zegt Nico van Dooren, directeur New Business & Portfolio Management bij de Havenbedrijf Rotterdam. “De afgelopen drie jaar hebben we de wereld afgespeurd naar groene waterstof, en Texas is een van de meest veelbelovende locaties om binnen een paar jaar substantiële hoeveelheden van deze duurzame energie naar Rotterdam te exporteren.”

Meer lezen

 

Bron: Port of Rotterdam