Trade 13-04-2023

Omzet Damen voor het eerst op 2,5 miljard euro

In 2022 bereikte de omzet van Damen Shipyards Group voor het eerst 2,5 miljard euro. Dit ondanks de gevolgen van de oorlog in Oekraïne, die een forse impact hadden en hebben op de bedrijfsvoering. De orderportefeuille evenaarde het bedrijfsrecord van eind 2021 van 8,8 miljard euro. De EBITDA steeg licht tot zo’n 85 miljoen euro (81,5 miljoen in 2021); de netto winst nam toe van 1 naar 15 miljoen euro.

“Overall zijn we content over 2022”, aldus CEO Arnout Damen. “Vanzelfsprekend geldt dat niet voor de situatie in Oekraïne, waar we onze vestigingen in Cherson en Mykolayiv hebben moeten sluiten. We leven nog steeds intens mee met onze collega’s aldaar en steunen hen waar het kan.”

“We zien dat onze focus op de verduurzaming van onze schepen steeds meer tractie en erkenning krijgt”, vervolgt Damen. “Afgelopen jaar hebben we ‘s werelds eerste, volwaardige full-electric havensleepboot ‘Sparky’ opgeleverd aan de haven van Auckland in Nieuw-Zeeland. Deze RSD-E Tug 2513 werd meteen tot ‘Tug of the Year’ gekozen bij de International Tug & Salvage Awards 2022 én kwam op de Best Inventions List van TIME Magazine. Onze revolutionaire Fast Crew Supplier 7011 ‘Aqua Helix’ werd onderscheiden met de titel Offshore Energy Vessel of the Year 2022 door Offshore Support Journal.”

 

Stappen in strategie

“Onze missie is nog steeds om de meest duurzame scheepsbouwer ter wereld te worden. We zijn dan ook actief met grote innovatieprojecten, bijvoorbeeld op het gebied van methanol als brandstof, de capaciteit van batterijen en alternatieve energieopslagsystemen aan boord. Maar ook op andere onderdelen van onze strategie hebben we afgelopen jaar goede stappen gezet, zoals met de start van de uitbreiding van onze werf in Gorinchem, de opening van onze elfde service hub in Panama City en de introductie van een compleet nieuwe range van snijkopzuigers (cutter suction dredgers).”

 

Van Kaapstad tot Den Helder

Ondanks dat, mede door de sancties tegen Rusland, het aantal opgeleverde schepen daalde naar 104, bereikte de productiewaarde een record van 2,5 miljard euro. In 2021 was dit nog 2,4 miljard euro. Onder de opgeleverde schepen bevinden zich de eerste elf van een grote opdracht voor LNG-aangedreven binnenvaartschepen door Concordia Damen en een door Damen Shipyards Kaapstad gebouwd patrouillevaartuig voor de Zuid-Afrikaanse marine. Op omvangrijke opdrachten als vier F126-fregatten voor de Duitse marine en het Combat Support Ship ‘Den Helder’ voor de Koninklijke Marine werd veel voortgang geboekt. Het volume aan reparatie- en conversieopdrachten steeg licht naar 1.127.

 

De orderportefeuille blijft goed gevuld, dankzij een sterke orderinname over de breedte van alle divisies. Opvallend is de groei van het segment van schepen voor offshore wind-toepassingen; waar vijf divisies opdrachten voor ontvingen. Hieronder bevinden zich twee schepen van de door Damen ontwikkelde nieuwe generatie ‘service operation vessels’ voor deze sector, die mede door waterstof worden aangedreven. “Maar ook de verkoop van zestien kustvaarders van ons nieuwe type 3850 mag niet onvermeld blijven. Het feit dat deze schepen 25 procent brandstof besparen ten opzichte van conventionele schepen, draagt zeker bij aan dat succes.”

 

Arnout Damen: “We kijken dan ook met veel vertrouwen naar de toekomst. In nagenoeg alle markten waar we actief zijn, blijft de vraag sterk. De opgaande lijn qua financiële resultaten die we in 2020 hebben ingezet, verwachten we in 2023 door te kunnen zetten.”

 

Bron: Netherlands Maritime Technology