Innovation 04-05-2022
Energy Transition MIIP007

MIIP: H2 powertrain meeting ES-TRIN requirements

Flying Fish en Zepp.solutions hebben in 2022 een MIIP subsidie toegekend gekregen voor het ontwerpen van een waterstof-elektrische aandrijflijn die kan voldoen aan de ES-TRIN regelgeving voor de binnenvaart in Europa. Dit project is nog niet gestart, om onderstaande reden.

 

Het MIIP project bouwt voort op de waterstof-elektrische aandrijflijn die Flying Fish en Zepp.solutions ontwikkelen binnen het SWIM consortium (www.swimh2.com). SWIM ontwikkelt samen met Watertaxi Rotterdam een waterstof-elektrische watertaxi die de hele dag kan varen op een snelheid van ca. 18 km/h en 12 passagiers kan vervoeren. Hiermee kan deze watertaxi diensten verlenen die puur accu-elektrische boten qua vermogen en bereik niet halen.

 

Deze taxi hoeft niet aan ES-TRIN te voldoen. Het systeem is echter wel zodanig ontworpen, dat opschaling naar ES-TRIN formaat schepen goed mogelijk is. Voordat opschaling van het ontwerp plaatsvindt, moet het SWIM systeem uitgebreid getest worden. Flying Fish en Zepp.solutions besteden momenteel veel tijd aan deze tests. Een aantal voorbeelden van tests die essentieel zijn om straks aan ES-TRIN te kunnen voldoen, zijn:

 

  • Communicatie-tests tussen alle modules, o.a. om waarschuwingen en alarmen door te geven aan de schipper
  • Isolatie-tests van de hoogspannings-bus met de romp van de boot
  • Tests van de noodstops voor de motor, accu en het brandstofcelsysteem
  • Vermogensdistributie-tests van de walstroomlader, accu, motor en brandstofcel
  • Thermische tests van het koelsysteem

 

Flying Fish en Zepp.solutions investeren veel in dit project. Naar verwachting wordt de SWIM H2-watertaxi getest tot en met eind juni. Op basis van de uitkomsten van dit project, wordt vervolgens een nieuwe ontwerp-iteratie gestart in het MIIP project. Dit project loopt vervolgens tot eind 2022.

 

 

Meer informatie over dit MIIP