Hoe staat het met de koploperprojecten uit de Sectoragenda?
De Sectoragenda Maritieme Maakindustrie is ruim een jaar geleden gepresenteerd en sindsdien wordt er hard gewerkt aan de uitvoering. Sander den Heijer is bij Nederland Maritiem Land verantwoordelijk voor de succesvolle uitvoering van de Sectoragenda. Hij geeft regelmatig inzicht in de ontwikkelingen binnen de Sectoragenda. Als onderdeel van de Sectoragenda zijn vijf koploperprojecten in ontwikkeling.
De gedachte achter de vijf koploperprojecten is dat zij – samen met de uitvoering van de actielijnen – helpen om de maritieme sector een forse stap vooruit te laten maken met nieuwe technologieën, werkwijzen en verdienmodellen. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van deze projecten uit de Sectoragenda ligt bij de sector zelf. Ook voor de financiering moet de sector zelf op zoek naar middelen.
Het Maritiem Masterplan is het koploperproject dat het meest ontwikkeld is. Het project heeft als doel om ca. 30 klimaatneutrale demonstratieschepen te ontwikkelen met behulp van nieuwe werkwijzen: cyclisch, modulair en digitaal. In totaal is er vanuit het Nationaal Groeifonds 210 miljoen euro beschikbaar om op drie energielijnen (waterstof, methanol en carbon capture) daadwerkelijk schepen te bouwen. De eerste investeringsronde is vorig jaar gesloten, in 2026 en 2029 worden er nog rondes georganiseerd.
Het koploperproject Werf van de Toekomst heeft tot doel om de scheepsbouw te moderniseren waardoor een kostenreductie van 10-15% wordt gerealiseerd. Dit project heeft een sterke regionale samenwerkingscomponent en het is goed om te zien dat er in verschillende regio’s plannen ontwikkeld worden onder de vlag van dit project. Deze plannen variëren nog sterk in mate van concreetheid, consortiumvorming en financiering. Onlangs is daarom door NMT-IRO een verkennende studie gestart op basis waarvan het koploperproject en de regionale plannen worden verweven. Als onderdeel van deze verkennende studie willen we de leden van NMT-IRO vragen een korte enquête in te vullen.
Smart Maritime is het koploperproject waarmee de ontwikkeling van effectief samenwerkende (onbemande) schepen en systemen voor maritieme veiligheid en beveiliging van bijvoorbeeld kritische infrastructuur gestimuleerd wordt. Zeer recent is een kwartiermaker gestart die de lopende ontwikkelingen aan zowel de civiele als defensie kant in kaart brengt en met elkaar verbindt. Deze zomer moet er een plan van aanpak zijn hoe wij dit project als sector verder kunnen brengen en kunnen financieren.
Met het koploperproject Robotisering Wind op Zee willen we de ‘verslimming’ van de bouw en onderhoud van windturbines stimuleren. Dit moet bijdragen aan veiligere, snellere en goedkopere bouw en onderhoud. Vorig jaar is er met middelen van het TKI Offshore Energy een zeer succesvolle regeling geweest. Voor dit jaar wordt gekeken hoe we hier een vervolg aan kunnen geven.
De titel van het koploperproject Nucleaire Voortstuwing van Schepen spreekt voor zich. In 2024 is er een consortium gevormd. De eerste fase, de haalbaarheidsstudie, is in juli 2024 afgerond. De tweede fase richt zich op verdieping van regelgeving, techniek en sociale acceptatie en daarnaast de totale keten in kaart brengen voor een soepele implementatie. Eén partner van het consortium is gestart met een versnellingstraject gericht op de ontwikkeling en bouw van een maritieme small modular reactor met een tijdlijn tot 2030.