MIIP010 OBiHydro
Ontwerp voortstuwing Binnenvaartschip op Waterstof, gewonnen uit een LOHC.
Waterstof (H2) wordt veel genoemd als nieuwe emissieloze brandstof. Wanneer er gekeken wordt naar de mogelijkheden van het gebruik van waterstof voor schepen is het aantal voorgestelde oplossingen voor transport, opslag en gebruik legio: Waterstof onder druk (CGH2: 200-350-500-700bar), Waterstof in vloeibare vorm (LH2), Liquid Organic Hydrogen Carrier (LOHC), NatriumBoorHybride (NaBH4), Waterstof opgeslagen in ammonia (NH3), etc..
Alle mogelijkheden hebben zo hun specifieke voor- en nadelen. Er is behoefte aan een oplossing die veilig, gemakkelijk en efficiënt is. Een deel van de oplossing schuilt in de aanmaak en distributieketen en een tweede deel in het veilig en efficiënt gebruik aan boord van een schip.
LOHC is hiervoor een zeer goede kandidaat. Ook wordt veelal gehint op het gebruik van een Brandstof cell terwijl een verbrandingsmotor ook tot de mogelijkheden behoort. LOHC en een verbrandingsmotor kunnen elkaar prima aanvullen. Dit alles resulteert een veilige, efficiënte en makkelijke oplossing voor opslag en gebruik van waterstof.
De mogelijkheid van LOHC is beperkt bekend en nog niet toegepast binnen de maritieme sector. (Gas)motoren is een meer bekende technologie voor de markt. De combinatie van beide is ook zeer nieuw. Er bestaat nog geen ontwerp van een schip op basis van waterstof uit LOHC en een waterstof verbrandingsmotor. Het doel van het project is een voorontwerp en een kostenraming op te leveren voor een binnenvaartschip (1200 ton, 900kW geïnstalleerd vermogen).