Innovation 21-07-2022
Energietransitie, Digitalisering

Walstroom voor cruiseschepen in Amsterdam vanaf 2025

Passenger Terminal Amsterdam (PTA) in de IJhaven krijgt in 2025 een walstroomaansluiting voor cruiseschepen. Havenbedrijf Amsterdam heeft hiervoor een Europese subsidie ontvangen. Ook mogen vanaf 2024 cruiseschepen met oudere motoren niet meer aanmeren bij de terminal.

 

Havenbedrijf Amsterdam is samen met netbeheerder Liander bezig met de ontwerpfase van de installatie. Het havenbedrijf heeft Europese subsidie gekregen voor de aanleg. De aanbesteding voor de aanleg begint naar verwachting na de zomer.

 

Oudere motoren niet welkom

Vanaf 2030 wordt het voor zeecruiseschepen wettelijk verplicht om van walstroom gebruik te maken, als het aan Europa ligt. Schepen die dat eerder kunnen, krijgen voorrang bij de terminal. Zo wil Amsterdam voorloper zijn in de energietransitie. Sterker nog, cruiseschepen met oudere motoren worden vanaf 2024 geweerd in het Amsterdamse stadscentrum.

 

Dat werkt als volgt: sinds januari hanteert het Havenbedrijf verschillende tarieven, afhankelijk van de motoren-certificering. Motoren met Tier II krijgen 20% korting en motoren met Tier III 30%. Vanaf 1 januari 2024 zijn dan schepen met Tier 0 niet meer welkom in de haven. Cruiseschepen met Tier I-motoren moeten 10% extra betalen, voor Tier II-motoren geldt het normale tarief en cruiseschepen met Tier III-certificering krijgen 30% korting.

 

De aanleg van walstroom bij de PTA is onderdeel van de Visie Schone Scheepvaart. Het uiteindelijke doel is dat de scheepvaart in de Amsterdamse haven in 2050 compleet emissievrij is.

 

Verhuizing

Al een aantal jaar wordt er gesproken over een verhuizing van de Passenger Terminal Amsterdam naar de Coenhaven. Een verhuizing is noodzakelijk als de westelijke brug wordt aangelegd, bevestigt woordvoerder van het havenbedrijf Marcella Wesseling.

 

Echter wordt de plaatsing van de westelijke brug pas verwacht na 2030. Europa is hard bezig met een wettelijke verplichting om walstroom verplicht te stellen vanaf 2030. Daarom wordt er niet gewacht met installatie van een walstroomaansluiting tot na de mogelijke verhuizing. Daarboven op komt het feit dat het Havenbedrijf verduurzaming van de haven en de stad hoog in het vaandel heeft staan.

 

Bron: Schuttevaer