Innovation 15-08-2022
Digitalisering, Vestigingsklimaat

North Sea Port, Havenbedrijf Rotterdam en Groningen Seaports standaardiseren havens

Havenbedrijf Rotterdam, Groningen Seaports en North Sea Port gaan hun steigers, bolders, kademuren, wegen en elektriciteitsvoorzieningen standaardiseren.

 

Volgens North Sea Port is standaardisatie goedkoper, efficiënter en verhoogt het de kwaliteit van de haveninfrastructuur. Het zorgt er namelijk voor dat personeel precies weet wat het moet doen waardoor projecten sneller gerealiseerd kunnen worden. Uiteindelijk moet ieder project een uniek programma aan eisen krijgen. De eisen houden rekening met toekomstige trends, zoals digitalisering.

 

Tie Schellekens, persvoorlichter van Havenbedrijf Rotterdam: ‘In Rotterdam gebruiken we steeds meer sensoren op prullenbakken. Er wordt dan een seintje gegeven als die vol is zodat een reinigingsbedrijf hem kan legen. Hier zijn ook weer eisen voor.’

 

Eendracht maakt macht

Johan Bresseleers, woordvoerder North Sea Port: ‘Alle havens hebben op de één of andere manier kennis van hun objecten. We houden al jaren contact met elkaar. Toen is het idee ontstaan: zullen we elkaars kennis gebruiken?’

 

Het is de bedoeling dat North Sea Port en Groningen Seaports de standaarden nog verder gaan ontwikkelen tot verdere kerntaken van havenbedrijven. Zo willen de havenbedrijven allebei de veiligheid in de haven verbeteren en maatwerk leveren.

 

Makkelijker én leuker

Ten slotte moeten de eisen wel zorgen voor uniformiteit, maar niet bijdragen aan een eenheidsrollade. Hoe saaiheid wordt voorkomen, is nog niet helemaal duidelijk. Schellekens: ‘Iedereen heeft zijn eigen huisstijl. Alle veiligheidstrapjes hebben per haven een eigen kleur. Die van ons zijn wit. Voor Groningen en North Sea Port zal het er weer anders uit zien.’ Bresseleers: ‘Iedere haven is anders, dus tussen de havens zal er sowieso verschil zijn.’

 

Bron: Schuttevaer