Innovation 07-11-2022
Energietransitie, Digitalisering Foto ter illustratie

22,5 miljoen euro voor walstroom cruiseschepen in Rotterdam

De gemeente Rotterdam wil maximaal 11,25 miljoen euro in een walstroomvoorziening voor cruiseschepen aan de Wilhelminapier steken. Havenbedrijf Rotterdam en Cruise Port Rotterdam dragen dan hetzelfde bedrag bij, waardoor de totale investering op 22,5 miljoen komt. Voorwaarde is wel dat de cruiseschepen na het in gebruik nemen van de walstroom nog minstens twintig jaar op deze locatie blijven aanmeren.

 

Dat mes snijdt overigens aan twee kanten, zo is te lezen in het voorstel dat naar de gemeenteraad is gestuurd. De cruiseschepen meren in Rotterdam aan de Wilhelminapier aan, bij de Erasmusbrug. De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar alternatieve locaties, maar dat heeft voor nu en de komende decennia niets opgeleverd. Tegelijk moet de beoogde investering wel worden terugverdiend en de gemeente denkt dat daar twintig jaar voor nodig is.

 

Zonder walstroom geen zeecruise

Aangenomen dat de walstroominstallatie vanaf 2024 operationeel is, zullen de schepen dan ook zeker tot 2044 op de huidige locatie blijven aanmeren. ‘Voor deze locatiekeuze is een investering in een walstroominstallatie randvoorwaardelijk. Zonder walstroom eindigt zeecruise in Rotterdam per 1 januari 2030’, aldus het voorstel.

 

De gemeente Rotterdam haalt het te investeren bedrag van maximaal 11,25 miljoen euro uit de verkoopopbrengst van energiebedrijf Eneco. Daar zit een co-financieringseis aan vast, waarmee door de bijdrage van het Havenbedrijf en Cruise Port Rotterdam wordt voldaan. Het Havenbedrijf ‘beschikt over de nodige expertise en zal daarom zowel de installatie als het onderhoud van de walstroominstallatie (laten) uitvoeren.’

 

Investering terugbetalen

CPR richt een dochteronderneming op, Cruise Port Shore Power, waarin de walstroomactiviteiten worden ondergebracht. Dit is ook de partij waarmee de gemeente Rotterdam afspraken moet gaan maken over het terugbetalen van de investering. Dat moet na vijf jaar in jaarlijkse termijnen gaan gebeuren. Het aantal schepen dat aanmeert is daarbij bepalend voor het tempo. Een (gedeeltelijke) terugbetaling vindt plaats als in het voorgaande jaar minstens honderd schepen Rotterdam hebben aangedaan. Als er sinds het in gebruik nemen van de walstroom in totaal 1500 cruiseschepen aan de Wilhelminapier zijn aangemeerd, is de terugbetaling compleet. De verwachting is dat dit na twintig jaar het geval zal zijn.

 

De gemeenteraad moet nog wel instemmen met dit voorstel. De verwachting is dat er in december definitief een beslissing wordt genomen over de voorgestelde investeringen in walstroom voor cruiseschepen in Rotterdam. De raad zette eerder nog vraagtekens bij de plannen.

 

Bron: Schuttevaer