MIIP007 H2 powertrain

Flying Fish, Zepp.solutions en Enviu hebben in 2021-2022 een waterstof-elektrische aandrijflijn ontwikkeld voor toepassing in een nieuwe boot van Watertaxi Rotterdam. Dit project draagt de naam SWIM en wordt naar schatting succesvol afgerond in 2022.

 

De aandrijflijn omvat een compact en intelligent brandstofcelsysteem van Zepp.solutions. Het aandrijfsysteem met accu, motor, koelsystemen, veiligheidssystemen en interne logica is ontwikkeld en getest door Flying Fish. De brandstofcel kan 45kW continu vermogen leveren tijdens de dagelijkse taxidienst. Een piekvermogen van 95kW kan gedurende ca. een half uur geleverd worden. Het systeem werkt met moderne onderdelen op een DC spanning van ca. 700V. De watertaxi waarin het systeem is ingebouwd, hoeft vanwege het vaargebied en de passagierslimiet niet te voldoen aan het ES-TRIN (Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen).

 

Echter, de SWIM aandrijflijn leent zich uitstekend voor opschaling naar hogere vermogens tot een paar honderd kilowatt. In dit vermogensbereik vinden we grotere en snellere schepen die aan de ES-TRIN regelgeving moeten voldoen. Met het vervolgproject “H2 powertrain meeting ES-TRIN requirements” willen Flying Fish en Zepp.solutions de door hen ontwikkelde H2-elektrische aandrijflijn voor de scheepvaart doorontwikkelen, zodanig dat deze aan de geldende ES-TRIN regelgeving voldoet. Het beoogde resultaat van het project is een ontwerp tot op systeemniveau wat kan worden toegepast in zero-emission schepen die aan het ES-TRIN moeten voldoen. Hiermee wordt de toekomst van waterstof-elektrisch varen voor een grote markt op korte termijn beschikbaar. Het project raakt volledig aan het innovatiethema “Schone Schepen”, aangezien het zich richt op de ontwikkeling van een breed inzetbaar zero-emission aandrijfsysteem voor de scheepvaart.

 

 

Doelstellingen van het project

SPS en CPR document om SWIM lessen mee te nemen naar dit project. (intern), 2) Een ontwerp-rapport (SPR document) waarin het systeemontwerp wat aan ES-TRIN voldoet, beschreven staat. (Intern), 3) Een openbare presentatie + brochure voor NML en/of partners van NML met de specificaties van de ontworpen H2-elektrische ES-TRIN aandrijflijn en hoe wij deze kunnen aanbieden als product. 4) Een serie van 3D renders van het ontworpen systeem in verschillende schepen, als voorbeeld van de verwachte vervolgprojecten.

 

De waterstof watertaxi vaart in Rotterdam. Bekijk hieronder het bezoek van Maritieme Jongerenambassadeur Gabriëla aan de watertaxi met uitleg van Gijsbert van Marwijk van Flying Fish.

 

 

Lees nieuwsbericht over deze MIIP

 

Bekijk alle MIIP