Innovation 09-04-2024
Blue economy, Energietransitie

Terugblik op Maritime Innovation Platform 2024: duurzaamheid, slimme technieken en prijs voor elektrische veerponten

​​Het door Schuttevaer en NMT georganiseerde Maritime Innovation Platform, met Smart Delta Drechtsteden als hostingpartner, stond 4 april in het teken van baanbrekende ontwikkelingen en vernieuwingen die de Nederlandse maritieme sector op de wereldkaart zetten. Holland Shipyards Group ging naar huis met de Schuttevaer Award voor hun elektrische aluminium veerponten.

 

Rob Verkerk en Dimitri van Rijn trapten het Maritime Innovation Platform in het Energiehuis af. In vogelvlucht bespraken de voorzitter van Nederland Maritiem Land en de kwartiermaker van het Rijksregiebureau Maritieme Maakindustrie het belang van de sectoragenda, de status van het maritiem masterplan en de toekomst van de Nederlandse maritieme maakindustrie.

 

Verduurzaming scheepvaart

Van duurzaam shortsea transport tot een project dat moet zorgen voor een duurzame levenscyclus van een schip; het verduurzamen van de scheepvaart kwam op allerlei vlakken aan bod tijdens de eerste deelsessies van het programma.

 

Zo vertelde Karlijn van de Kamp (NMT) in een bomvolle workshopruimte over het EU gefundeerde project CirclesOfLife. Het gaat volgens Van de Kamp veel verder dan alleen het verminderen van de uitstoot van een varend schip. Alle betrokkenen, van scheepsbouwer tot toeleveranciers en de schippers zelf, zouden een rol moeten hebben in duurzame recycling van schepen. Derk te Bokkel, CEO van Royal IHC, ziet wel iets in het geven van een tweede leven aan onderdelen die uit schepen gehaald worden. “Het is heel normaal om bij een garage tweedehands auto-onderdelen te kopen en opnieuw te gebruiken. Waarom doen we dit niet binnen de scheepsbouw?”

 

Slimme technieken

Slimme technieken mochten ook niet ontbreken op een evenement dat in het teken staat van innovatie. Cornelis de Vet, mede-oprichter van Fleet Cleaner, legde de aanwezigen uit hoe hun op afstand bestuurde robot met behulp van hogedruk waterjets aangroei van de scheepshuid verwijdert en daarmee voor een reductie van 5 tot 10% brandstof zorgt.

 

Ook de inzet van emissie-arm baggermaterieel had een plek in het programma. De verwachting van het samenwerkingsverband ZEDhub is dat emissieloos baggeren in 2030 haalbaar is, maar het is niet realistisch te denken dat de hele vloot dan al is aangepast. Genoeg werk aan de winkel, dus.

 

Ondernemen en innoveren

Gelijktijdig aan twee sessies over slim datagebruik en het robotiseren van scheepsbouwprocessen, gingen drie ondernemers met elkaar in gesprek over de uitdagingen die onlosmakelijk verbonden zijn met innoveren. Marco Hoogendoorn van Holland Shipyards Group, Benjamin Grefkens van Neptune Shipyards en Paul Grizell van Aegir Marine deelden hun visie over welke mate van leiderschap nodig is om vrijuit te kunnen experimenteren en wat de invloed is van regelgeving op innovaties.

 

Zo vindt Grizell dat regelgeving in veel gevallen niet in de weg hoeft te staan. ”Het zorgt namelijk wel voor een level playing field, waarin voor iedere speler dezelfde regels gelden.” Grefkens voegt hieraan toe dat je als ondernemer wel rekening moet houden met de tijd die het kan kosten om een project van de grond te krijgen. “Maar de markt zorgt er uiteindelijk voor dat regelgeving toepasbaar wordt.”

 

Schuttevaer Award voor elektrische aluminium veerponten

Het Maritime Innovation Platform sloot af met de bekendmaking van de winnaar van de Schuttevaer Award. De publieksprijs, in combinatie met de aanbeveling van een driekoppige jury, ging naar de lichtgewicht elektrische aluminium veerponten die Holland Shipyards Group voor Riveer heeft gebouwd.

 

Bij het ontwerpen van de elektrische veerponten Gorinchem XII en Altena VI is alles op alles gezet om zo min mogelijk weerstand in het water ervaren. Deze veerponten pakken meerdere uitdagingen aan: het vermindert de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, snijdt in de operationele kosten en verlaagt de geluids- en luchtvervuiling. De vorige editie van de Schuttevaer Award werd gewonnen door het MarFlex Smart Pumping System.

 

Maritime Innovation Platform

Het maritieme event werd voor de vijfde keer georganiseerd door Schuttevaer en NMT. Smart Delta Drechtsteden was voor de derde keer gastheer van het evenement.