Human Capital 18-05-2022
Maritieme Jongerenambassadeur Juliëtte

International Day for Women in Maritime

Vrouwen in de maritieme sector: daar hebben we veel meer van nodig. Daarom is 18 mei uitgeroepen tot International Day for Women in Maritime. Brigit Gijsbers (pDG Luchtvaart en Maritieme Zaken) en Karin Orsel (voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders) leggen uit waarom het percentage vrouwen in de maritieme sector omhoog moet.

 

De IMO (International Maritime Organization) heeft in 2021 steun uitgesproken voor het bevorderen van werving van en kansen voor vrouwen in de maritieme sector. Hiermee draagt de IMO bij aan Sustainable Development Goal 5 van de Verenigde Naties over gendergelijkheid en het ondersteunen van werkzaamheden om de huidige ongelijkheid tussen mannen en vrouwen aan te pakken. Een van de maatregelen was het instellen van een aparte Internationale dag voor vrouwen in deze sector. Op deze dag is er wereldwijd specifieke aandacht voor het realiseren van een veilige en kansrijke werkomgeving voor vrouwen in de maritieme sector. Ook is deze dag bedoeld om het gesprek over gendergelijkheid gaande te houden. Zo moet effectieve verandering tot stand komen door het stellen van doelen, zoals meer ruimte voor vrouwen voor training en maritieme educatie.

 

Waarom is er een aparte dag nodig voor vrouwen in de maritieme sector?

‘Je bent als zeevarende lang van huis en als je een gezin hebt, is dat best lastig. De maritieme wereld is daarom vooral een macho-mannenwereld, en de cultuur aan boord is vaak niet aantrekkelijk voor vrouwen. En die cultuur is niet makkelijk te veranderen.’ Brigit Gijsbers geeft het meteen toe. ‘Maar als we dat zo laten, betekent dat dat we een groot arbeidspotentieel laten liggen. Daarom zetten we nu in om meer vrouwen, jongeren en mensen met een niet westerse migratieachtergrond te interesseren voor de maritieme sector. Samen met de Nederland Maritiem Land en de IMO. Want het is een prachtige sector, niet alleen op een schip, maar ook aan wal.’

 

Ook Karin Orsel (voorzitter Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders) ondersteunt de actie van IMO, o.a. vanuit haar rol als voorzitter van de Diversity Committee van de International Chamber of Shipping en als oud-voorzitter van WISTA, de Women’s International Shipping & Trading Association. Karin: ‘Het gaat niet alleen om het vergroten van de talent pool als gevolg van de huidige arbeidsmarktkrapte; door een andere teamstelling krijg je een andere dynamiek aan boord. Ik ben ervan overtuigd dat vrouwen een toegevoegde waarde hebben in elke organisatie, dus ook aan boord van een schip. We stimuleren bedrijven om zelf binnen hun strategisch personeelsbeleid ruimte te maken voor diversiteit. Daarbij gaat het niet alleen om meer vrouwen, maar ook mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt en meer culturele diversiteit.’

 

’Op dit moment is het percentage vrouwen in de zeescheepvaart wereldwijd slechts 2 procent, en het percentage vrouwen in de maritieme sector in Nederland 21 procent. De meerderheid daarvan werkt op cruiseschip of een ferry. ‘Er zijn weinig vrouwen die in de technische of nautische kant werkzaam zijn, waarschijnlijk ook omdat men denkt dat het fysiek zwaar werk is’, vervolgt Karin. ‘Maar door alle nieuwe technieken valt dat tegenwoordig best mee.’

 

Wat moeten we doen om het doel van gendergelijkheid te bereiken?

‘Je moet laten zien dat het mogelijk is, zegt Karin. ‘Bijvoorbeeld door de foto’s op een website, je taalgebruik en rolmodellen. We moeten de komende generatie duidelijk maken dat vrouwen in een hoge positie normaal zijn. Ik ben geen voorstander van regelgeving, maar de 30-procentregeling van de SER is een mooie prikkel om op zoek te gaan naar werknemers buiten de gebaande paden.’ Brigit voegt daaraan toe: ‘Gelukkig werken er bij de directie Maritieme Zaken veel vrouwen. Ik ben er trots op dat de eerste Nederlandse stuurvrouw de laatste jaren van haar carrière bij IenW heeft gewerkt.’