Innovation 20-10-2022
Energietransitie

Walstroom vanaf 2030 verplicht in Europese zeehavens

Walstroom is een belangrijk speerpunt voor het Europees Parlement, zo blijkt uit twee op 19 oktober aangenomen voorstellen. Containerschepen en cruiseschepen zijn vanaf 2030 verplicht gebruik te maken van walstroom wanneer voorhanden. Grote zeehavens moeten op hun beurt aan 90% van de walstroomvraag kunnen voldoen.

 

De twee voorstellen, ‘Fuel EU Maritime’ en ‘Alternative Fuels Infrastructure Regulation’, zijn beide onderdeel van het Fit-for-55-pakket en werden 19 oktober tijdens de plenaire vergadering aangenomen. Met het Fit-for-55-pakket wordt gestreefd naar 55% minder CO2-uitstoot in 2030 en een klimaatneutrale Europese Unie in 2050.

 

Fuel EU Maritime houdt in dat container- en cruiseschepen vanaf 2030 verplicht zijn walstroom te gebruiken in havens. ‘90% van alle goederen die we kopen, komt via containerschepen naar de EU en 99% van de brandstoffen die deze schepen voortstuwen zijn fossiel. Hoog tijd dus om afspraken te maken over hoe we ook deze vervuiling gaan aanpakken’, stelt Europarlementariër Vera Tax (PvdA). Tax had liever gezien dat de afspraak mondiaal was, maar de IMO treuzelt. ‘Er is geen tijd te verliezen, nieuwe schepen of aanpassingen aan schepen kosten veel geld. We moeten investeerders en rederijen langetermijndoelen geven om naartoe te werken.’

 

Het tweede voorstel, Alternative Fuels Infrastructure Regulation, gaat over de uitrol van een Europese infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Niet alleen voor de zeevaart, maar ook voor de binnenvaart, luchtvaart en elektrisch wegverkeer. Voor de zeevaartsector houdt de wet in dat in 2030 zeehavens in staat moeten zijn om aan 90% van de vraag naar walstroom te voldoen. Binnenhavens moeten in 2030 tenminste één walstroompunt hebben.

 

Walstroom in Amsterdam

‘We moeten nu doen wat nodig is voor een toekomstbestendige transportsector. Door in te zetten op schone brandstoffen en bijbehorende infrastructuur, stimuleert deze wetgeving schoon rijden, varen en vliegen in Europa’, aldus Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD).

 

Port of Amsterdam sorteerde al voor op deze wetgeving door in te zetten op een walstroomaansluiting bij de Passenger Terminal Amsterdam in de IJhaven. Die staat er in 2025 en daarmee is Amsterdam wat betreft cruiseschepen ruim op tijd. Voor de aanleg maakt het Havenbedrijf gebruik van een subsidie van een Europese en een Nederlandse subsidie. Ook in Rotterdam zijn er plannen om cruiseschepen aan de walstroom te leggen, maar onduidelijk is nog of de gemeente Rotterdam een duit in het zakje gaat doen.

 

Bron: Schuttevaer