Innovation 20-09-2022
Digitalisering Foto ter illustratie

Duitsland laat schepen autonoom door sluizen varen

Duitsland werkt aan de automatisering van sluispassages voor de binnenvaart. Dit zogenoemde SciPPPer-systeem moet in combinatie met het nieuwe VHF Data Exchange System (VDES) de ontwikkeling van autonome scheepvaart mogelijk maken.

 

Een consortium bestaande uit onder meer het Duitse lucht- en ruimtevaartcentrum DLR, het instituut voor waterbouwkundig onderzoek BAW en vaarwegbeheerder WSV, is al langer bezig met het ‘SChleusenassistenzsystem basierend auf PPP und VDES für die BinnenschifffahRt’, ofwel SciPPPer. Begin dit jaar werden succesvolle proeven gedaan met het riviercruiseschip Victor Hugo van rederij CroisiEurope.

 

Verschillende bronnen

Het nieuwe hulpsysteem maakt gebruik van data uit verschillende bronnen zoals radar, lidar, GPS en VHF om het schip zeer nauwkeurig te positioneren volgens het Precise Point Protocol (PPP). Nieuw is dat het schip zelfstandig communiceert met de sluis via het nieuwe VHF Data Exchange-systeem, ofwel VDES. Dit systeem werd dit jaar ook geadopteerd door Nederland en maakt tweerichtingscommunicatie mogelijk tussen schepen, walstations en satellieten.

 

Handen los

Zo werkt het systeem: in het gebied voor de sluis wordt het SchiPPPer-systeem geactiveerd. De sluis wordt klaargezet, waarna het schip zonder bemoeienis van de schipper kan invaren. De roerganger kan eventueel wel correcties uitvoeren. Dat zou ook op afstand kunnen gebeuren. Het systeem herkent ook andere vaartuigen en kan veilig positie kiezen in de kolk.

 

De techniek moet er volgens de initiatiefnemers voor zorgen dat de automatisering van de binnenvaart in Duitsland een grote vlucht kan nemen. Ook in Nederland wordt hieraan gewerkt en België heeft op dit terrein al een voorsprong genomen. In Vlaanderen varen intussen verschillende schepen semi-autonoom. Ze worden op afstand bestuurd vanuit het controlecentrum van Seafar in Antwerpen. Vlaanderen mist echter nog echter nog de techniek om schepen rechtstreeks, zonder menselijke tussenkomst, met kunstwerken te laten communiceren.

 

Inspirerend

Duitsland werkt intussen aan een digitaal proefveld voor geautomatiseerde en autonome scheepvaart op de vaarweg Spree-Oder en het SciPPer-systeem wordt volop getest met onder meer simulatoren. De onderzoekers zijn enthousiast en zeggen dat het ook goed lijkt te werken in de nacht, bij slecht zicht, extreem weer of sterke stroming.

 

Maar SciPPPer zal zich in de praktijk nog moeten bewijzen. ‘We kunnen veel simuleren, maar er is nog steeds een significant verschil met de werkelijkheid’, zei Thoralf Noack, coördinator maritiem onderzoek bij DLR, tegen de Duitse krant Nordkurier. De projectpartners hebben er daar echter wel vertrouwen in en zien het als een stap op de lange weg richting volledig autonome scheepvaart. Ook stellen zij dat SciPPPer andere assistentie-systemen in de scheepvaart zou kunnen inspireren.

 

Bron: Schuttevaer