Innovation 23-05-2023
Energietransitie, Blue economy

Subsidie van €180 mln voor vervangen dieselgeneratoren in Nederlandse havens

De Nederlandse overheid steekt €180 mln in het vervangen van vervuilende en lawaaiige dieselgeneratoren van grote schepen die in Nederlandse zeehavens aanmeren. Vanaf 2030 is het gebruik van de dieselgeneratoren voor de stroomvoorziening aan boord verboden. Grote schepen moeten dan gebruik maken van walstroom als ze in een EU-zeehaven liggen aangemeerd.

De subsidieregeling is maandag door minister Mark Harbers (infrastructuur en waterstaat) bekendgemaakt bij de ondertekening van een intentieovereenkomst met de Branche Organisatie Zeehavens (BOZ). Daarin zijn de havens van Rotterdam, Amsterdam Groningen, Moerdijk en North Sea Port (Vlissingen, Terneuzen en Gent) vertegenwoordigd. Van de subsidie komt €140 mln van het ministerie en de resterende €40 mln komt uit het klimaatfonds.

 

270 megawatt nodig

De Europese Unie bereikte onlangs een akkoord over enkele maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen en andere schadelijke stoffen door de scheepvaart te verminderen. Onderdeel hiervan is om vanaf 2030 het gebruik van walstroom in Europese zeehavens te verplichten. Als schepen aan wal liggen en niet varen, gebruiken ze nog stroom voor verlichting, algemene voorzieningen en boordsystemen.

 

De Europese verplichting geldt voor schepen vanaf 5000 brutoton (een maat voor het scheepsvolume). Daaronder vallen onder meer containerschepen, cruiseschepen en grote veerboten. Voor tankers geldt de maatregel niet. Overschakelen op walstroom is voor deze categorie scheepvaart risicovol vanwege de aanwezigheid van chemische of olieproducten in het schip en op de terminals.

 

De aanleg van walstroomsystemen in de zeehavens vergt volgens de BOZ meer dan €300 mln aan investeringen. In de komende jaren moet er voor rond de 270 megawatt aan walstroomvermogen komen in de havens. Dat komt overeen met de capaciteit van circa 24 windmolens op zee. Een andere vergelijking: met 1 megawatt zijn duizend huishoudens van stroom te voorzien.

 

Minder emissie

De vervanging van generatoren op fossiele brandstof door walstroom zal volgens BOZ jaarlijks circa 220 kiloton aan CO₂-uitstoot besparen. Dat komt overeen met 75.000 woningen die van het gas gaan. Verder leidt de overgang tot een emissievermindering van 2,5 kiloton aan stikstofoxiden.

 

Het subsidiegeld in Rotterdam gaat vooral naar de grote containerterminals van ECT, RWG en APMT op de Maasvlakte, zegt Ryan Cornelisse, programmamanager walstroom van Havenbedrijf Rotterdam. Verder moet veerbootonderneming P&O een walstroomvoorziening aanleggen. In Hoek van Holland werken de veerdiensten van Stena Line van en naar Engeland al met walstroom.

 

Cornelisse verwacht geen capaciteitsproblemen met de aansluiting van de walstroomfaciliteiten op het stroomnetwerk. ‘De nieuwe stroomvoorziening komt in gebieden waar netbeheerder Stedin geen knelpunten ziet’, aldus de programmamanager. ‘Bovendien werken we al enkele jaren aan de plannen voor walstroom. Hiermee heeft Stedin al rekening kunnen houden.’

 

Cruiseterminals

Voor de cruiseterminals van Rotterdam en Amsterdam gelden al afzonderlijke regelingen. In Rotterdam heeft Cruise Port Rotterdam, een dochteronderneming van Havenbedrijf Rotterdam, een aparte vennootschap opgericht voor de aanleg van walstroom. De helft van de financiering is afkomstig van de gemeente Rotterdam. De rest komt uit subsidie en het eigen vermogen van het bedrijf. De voorziening, waarvan de aanleg al is begonnen, moet volgend jaar beschikbaar zijn.

In Amsterdam zal de walstroominstallatie vanaf 2025 beschikbaar zijn. Havenbedrijf Amsterdam verwacht dat 75% van de bezoekende zee- en riviercruiseschepen hiervan gebruik zal maken.

 

Bron: Financieel Dagblad