Innovation 20-10-2022
Energietransitie

Scheepvaart moet roer omgooien richting hernieuwbare energie

De scheepvaartbranche moet in de toekomst veel meer gebruik gaan maken van hernieuwbare brandstoffen om zo de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Dat heeft het Europees Parlement bekendgemaakt. Het doel is uiteindelijk om straks in 2050 de CO2-uitstoot met 80 procent te verminderen Uiteindelijk en straks in deze zin is een beetje dubbelop. De maatregel geldt voor alle schepen die in Europees vaarwater komen.

 

‘Een groot besluit met grote gevolgen, maar het plan is wel realistisch’, denkt Nick Lurkin, beleidsadviseur Klimaat en Milieu bij Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. ‘Naarmate de tijd toeneemt wordt het wel spannender. In 2025 moet 2 procent op schone brandstof varen en in 2030 maar 6 procent. Dat is te doen. De vraag is wat daarna gaat gebeuren’, zegt Lurkin.

 

De scheepvaart concurreert voor hernieuwbare brandstoffen namelijk ook met andere sectoren. ‘De luchtvaart moet ook de overstap gaan maken. Momenteel is er nog niet genoeg aanbod aan hernieuwbare brandstoffen om de transitie te maken in beide sectoren. Er moet dan ook veel meer hernieuwbare brandstof beschikbaar zijn’, stelt Lurkin.

 

De kosten van de overgang zullen uiteindelijk bij de klant gaan liggen, denkt Lurkin. ‘De kosten zullen worden doorgeschoven op de klanten. De rederijen worden door de producenten ook weer belast.’

 

Toch is Lurkin wel blij met de plannen. ‘De vervuilers worden bestraft met een boete maar degenen die het goed doen, krijgen ook een bonus. Het liefst hadden we wel mondiale afspraken, maar dit is een goede stap. Alleen moet er dus ook gekeken worden naar de producenten en leveranciers van hernieuwbare brandstof. We moeten daarin het voorbeeld van de luchtvaart volgen. Daar zijn ook niet alleen de uitvoerders verantwoordelijk’.

 

Bron: BNR