Innovation 07-06-2022
Energy Transition

Havenbedrijf Rotterdam: eigen uitstoot CO2 met 90% omlaag

Havenbedrijf Rotterdam gaat zijn eigen CO2-uitstoot met 90% terugdringen. Zodoende moet er in 2030 nog maar 400 ton van het broeikasgas worden uitgestoten in plaats van de huidige 4.000 ton.

 

De havenbeheerder gaat vanaf 2025 zijn vloot van ongeveer vijftien patrouillevaartuigen, de bekende geel-blauwe RPA’s, vervangen door emissieloze exemplaren. Tot die tijd moeten ze op biobrandstof gaan varen. De RPA’s begeleiden het scheepvaartverkeer in de Rotterdamse haven, voeren inspecties uit en zijn uitgerust met grote bluskanonnen om branden te bestrijden.

 

Volgens topman Allard Castelein is het Havenbedrijf feitelijk nu al CO2-neutraal omdat de uitstoot via een aantal programma’s al wordt gecompenseerd. Omdat de uitstoot de komende jaren versneld wordt afgebouwd, is compenseren in de toekomst minder nodig.

 

De havenbeheerder gaat ook aan aannemers, zoals baggeraars en bouwers van kademuren, de eis stellen dat ze CO2-uitstoot zo veel mogelijk terugdringen. Die component zit overigens niet in de 90%-doelstelling. De uitstoot door baggeren is goed terug te dringen, bijvoorbeeld door elektrisch te gaan varen, maar bij de bouw van kademuren is dat lastig. Daar wordt veel staal in verwerkt en de CO2-uitstoot bij de productie daarvan kan op dit moment nog nauwelijks worden teruggedrongen.

 

Minder vliegen

Verder moeten werknemers van het Havenbedrijf minder gaan vliegen. De CO2-uitstoot van vliegreizen moet binnen drie jaar met 75% omlaag en in 2030 met 90%. Aanleiding voor de aanscherping van de klimaatdoelen zijn de recente klimaatstudies van het klimaatpanel IPCC van de VN, de plannen van de Europese Commissie ‘Fit for 55’ en de recente klimaattop in Glasgow waar de maximale temperatuurstijging van 1,5 graad Celsius als doel is bevestigd.

 

De havenbeheerder gaat verder zijn klantenkring in het havengebied, dat tot zestig kilometer in zee loopt, aansporen om de CO2-uitstoot terug te dringen, wat een reductie van 20% moet opleveren. Daarbij valt te denken aan efficiëntere logistiek, walstroom (waardoor schepen aan de kade hun generatoren uitzetten en aan de stekker gaan) en het gebruik van relatief schone brandstoffen als lng, biodiesel en methanol door de scheepvaart.

 

Bron: Nieuwsblad Transport