Trade 11-04-2023

Betere tijden verwacht voor containerrederijen, tarievenval lijkt gestuit

De containerrederijen mogen zich dit jaar verheugen op een beter piekseizoen dan ze vorig jaar hebben beleefd en kunnen al op korte termijn hogere tarieven in rekening brengen. Dat zijn conclusies uit de nieuwe Global Container Market Forecaster van het Hamburgse containeruitwissel-platform Container xChange. De World Container Index van de Britse consultant Drewry lijkt het veranderende sentiment enigszins te bevestigen. Daarop ging donderdag het gemiddelde spottarief voor containers op de route Shanghai-Rotterdam voor het eerst in lange tijd niet omlaag, maar omhoog, met 4%.

 

Het optimisme dat voor de containerrederijen uit de Global Container Market Forecaster spreekt, is volgens Container XChange zowel gebaseerd op marktdata die het platform in het eerste kwartaal van dit jaar heeft verzameld als op de mening van meerdere ‘supply chain professionals’ die door het Hamburgse bedrijf zijn ondervraagd.

 

Een meerderheid van die professionals antwoordde bevestigend op de vraag of het piekseizoen voor de containerreders dit jaar beter zal uitpakken dan vorig jaar. Vorig jaar werd het piekseizoen vanaf de zomer in de praktijk een periode vol diepe dalen, met inzakkende volumes en scherp dalende tarieven.

 

Container XChange heeft ook voor de containertarieven een vooruitziend meetinstrument, de Container Price Sentiment Index (xCPSI), en ook daarop slaat het sentiment nu om van negatief naar positief, melden de Duitse marktwatchers.

 

Tot medio maart stond de xCPSI nog in het rood, aldus Container xChange, maar daarna begon de sentimentsindex aan een positieve ommekeer en in de huidige maand april heeft de index volgens de Hamburgers nu zelfs een ‘all time high’ bereikt. Het betekent volgens het platform dat de containertarieven weldra gaan stijgen.

 

Hogere tarieven

Dat de hoop van containerrederijen op hogere tarieven een ‘all time high’ heeft bereikt, betekent bepaald niet dat die tarieven ook weer snel recordniveaus kunnen gaan aantikken, maar op de World Container Index van Drewry is voor de rederijen deze week wel degelijk een lichtpuntje te zien.

 

Het gemiddelde spottarief Shanghai-Rotterdam steeg op de Drewry-barometer van 1.479 dollar naar 1.532 dollar per veertigvoets container, een toename met 4%. Het is een schijntje in vergelijking met de bijna 15.000 dollar per veertigvoeter die containerreders op diezelfde route konden vragen ten tijde van hun bloeiperiode in de herfst van 2021, maar het betekent deze week wel de eerste tariefstijging in heel lange tijd. Drewry spreekt de verwachting uit dat de oost-west-tarieven de komende weken stabiel blijven, waarmee dan een einde zou zijn gekomen aan de al ruim een jaar durende tarievenval.

 

Uitzondering

Er moet bij worden aangetekend dat de route Shanghai-Rotterdam voor de containerrederijen een positieve uitzondering vormt: op andere grote trades, zoals Shanghai-Los Angeles en New York-Rotterdam, gingen de tarieven deze week nog wel ‘gewoon’ met enkele procenten achteruit. Scheepvaartdeskundige Lars Jensen reageert op LinkedIn daarom, dat het volgens hem nog te vroeg is om te concluderen dat de containertarieven de bodem hebben bereikt. Wel vindt Jensen de verhoging op de Shanghai-Rotterdam-route opvallend en noemt hij het ‘een flinke sprong’ na de langdurige prijsverlagingen die de sector achter de rug heeft.

 

Jensen wijst er ook op dat de containervolumes in het begin van dit jaar volgens de cijfers van het Britse bureau Container Trade Statistics nog fors gedaald zijn: over januari en februari wereldwijd met gemiddeld 7,5%.

 

Ook Christian Roeloffs, ceo van Container xChange, stelt dat het ‘langzamerhand positief wordende sentiment’ volgt op een eerste kwartaal waarin de containerrederijen juist nog veel tegenwind te verduren hebben gehad. Aangezien ‘het wereldwijde containerlogistieke ecosysteem net een spinnenweb is’, zijn de trillingen van lokale problemen zoals stakingen volgens hem uiteindelijk op alle vaargebieden voelbaar.

 

Container xChange merkt verder nog op, dat de contracttarieven voor containervervoer nog altijd hoger zijn dan de spottarieven en dat verladers daarom proberen om contractonderhandelingen met de rederijen op de lange baan te schuiven.

 

Bron: Nieuwsblad Transport