Innovation 08-06-2023
Digitalisering

Autonoom binnenvaartschip legt succesvolle proefvaart af in België

Iets meer dan zestien kilometer legde het autonoom varende binnenvaartschip ‘Zulu 4’ deze week af op het Zeekanaal Brussel-Schelde. Vanuit een ‘remote operation centre’ werd het autonome schip gemonitord.

De demonstratie met de ‘Zulu 4’ is onderdeel van het Europese project Autoship. De gebruikte technologie komt van het Noorse Kongsberg. Partners in Vlaanderen zijn waterbeheerder De Vlaamse Waterweg en scheepsbouwer Zulu Associates.

 

De ‘Zulu 4’ is een retrofit, voorheen voer het wel met schipper en bemanning. Het schip weet dankzij de nieuwe technologie zelf de omgeving te monitoren en te navigeren. Dat gebeurt op basis van een vooraf geplande reis.

 

Voor de proef van deze week was er nog een schipper aan boord, zowel voor toezicht als voor het aan- en afmeren. Op termijn moet het schip dit ook zelf gaan doen. Voor de demonstratie is een traject van 16,5 kilometer gevaren waarbij een aantal sluizen en bruggen is gepasseerd – een ‘uitdagende route’ volgens de betrokken partijen.

 

Smart shipping

‘Binnen twee jaar varen kunnen dergelijke autonome schepen commercieel worden ingezet op de Vlaamse vaarwegen’, verwacht Antoon van Coillie, ceo van scheepsbouwer Zulu Associates. ‘De technologie is beschikbaar en werkt, dat tonen de proefvaarten aan. Vanaf volgend jaar verwacht hij dat de autonome schepen in de vaart worden genomen, hoewel dan aanvankelijk nog met bemanning.

 

Het zogeheten ‘smart shipping’ is een speerpunt voor waterbeheerder De Vlaamse Waterweg. Sinds 2019 zijn de binnenvaartroutes opengesteld als testgebied voor geautomatiseerd varen. ‘Dit soort testen is essentieel voor de toekomst van de binnenvaart in het algemeen en voor de toekomst van een volgende generatie autonome schepen in het bijzonder’, stelde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters donderdag tijdens de proefvaart.

 

Bij De Vlaamse Waterweg geloven we dat innovaties met betrekking tot automatisering en digitalisatie de binnenvaartsector vooruit kunnen helpen’, klinkt het bij Krista Maes, operationeel directeur van De Vlaamse Waterweg. Kleine, geautomatiseerde schepen dragen volgens haar bij aan een intensiever gebruik van kleine vaarwegen, waardoor de modal shift wordt bevorderd.

 

Europese subsidie

Vanuit de EU is er ruim twintig miljoen euro subsidie uitgetrokken voor het Autoship-project dat is gericht op de ontwikkeling van autonoom varende kust- en binnenvaart. Kongsberg, leverancier van allerhande navigatie- en communicatiesystemen, is een van de grootste ontvangers hiervan. Ook De Vlaamse Waterweg kreeg subsidie voor onderzoek naar autonoom varen.

 

Met het project wil de waterwegbeheerder komen tot standaarden en methodes die gebruikt kunnen worden door toekomstige ontwikkelaars om zo de commercialisering van geautomatiseerd varen verder op weg te helpen. De Vlaamse Waterweg hoopt bovendien via het onderzoek te achterhalen welke eisen in de toekomst van een waterwegbeheerder worden verlangd.

 

Wetgeving moet innovaties in de binnenvaart volgen of zelfs voorafgaan, stelt Maes. ‘Procedures moeten voorafgaan aan veranderingen, niet achteraf worden ingehaald en zo de noodzakelijke vooruitgang vertragen. Binnen dit soort projecten streven we naar nationale en internationale samenwerking, open communicatie en kennisdeling. Want waterwegen houden niet op aan de Vlaamse grens.’

 

‘Digitalisering van de binnenvaart is technisch mogelijk. Wat nu nodig is, zijn de wijzigingen in de regelgeving op Europese schaal om volledige autonome en remote bediening van binnenschepen mogelijk te maken’, besluit Van Coillie.

 

Autonoom vrachtschip

Eerder deze week rondde Kongsberg Maritime een proef af met een autonoom vrachtschip voor de kust van Noorwegen, ook onderdeel van het Autoship-project. Volgens Kongsberg was het ‘een van de meest complexe autonome reizen op zee’. De ‘Eidsvaag Pioner’ voltooide binnen 13 uur een reis van 160 zeemijl buiten de kust van Kristiansund aan de noordwestkust van Noorwegen. Het schip meerde zelfstandig af in de haven van Averøy, voer naar een viskwekerij en keerde weer terug naar de haven.

 

Wilt u meer informatie over Smart Shipping binnen de Nederlandse maritieme sector? Bekijk dan de website van het Nederlands Forum voor Smart Shipping – SMASH!

 

Website SMASH!

 

Bron: Nieuwsblad Transport