MIIP005 H2 foiling

Samenvatting project

Al langere tijd is onderzoek gedaan naar en gewerkt aan het ontwikkelen van een waterstof aangedreven boot. Uit dit traject is naar voren gekomen dat “kleine” snelvarende schepen momenteel het meest geschikt zijn voor waterstoftoepassing. Bij batterijaandrijving is de maximale accucapaciteit die aan boord kan worden gebracht bij dit soort schepen te beperkt voor intensief gebruik. Waterstof maakt geëlektrificeerd zero emissie varen wel mogelijk. Echter brengt de onvolwassenheid van deze toepassing dusdanig veel vragen met zich mee dat nog niet kan worden begonnen aan de bouw van het eerste schip. Door middel van dit project wordt de haalbaarheid van het ontwikkelde concept getoetst aan technische, juridische en commerciële haalbaarheid. Om de ongestoorde werking en de efficiëntie van brandstofcellen aan boord van schepen te verbeteren moeten nog vele stappen worden gezet. De schokken waaraan het schip onderhevig is verstoren het katalytische proces in de brandstofcel en deze verliest daarmee fors aan efficiëntie en dus aan actieradius. Het project onderzoekt tevens de haalbaarheid van foiling om de zeegang van het schip te verbeteren en daarmee de efficiëntie van de brandstofcel te verhogen. Hiermee kan de volgende stap worden gezet naar een duurzaam maritiem landschap in Nederland.

 

Probleem analyse

De energietransitie betekend enerzijds overschakelen naar alternatieven voor fossiele brandstoffen en anderzijds zo zuinig mogelijk om gaan met energie. De efficiëntie van waterstof aangedreven voertuigen is behoorlijk laag. Wanneer wordt gekeken naar het gehele schip, zijn er vele zaken die in verband met emissieloos varen kunnen worden verbeterd. De brandstofcel produceert elektriciteit voor aandrijving van de elektromotor, door via de anode waterstof uiteen te laten vallen in protonen en elektronen. Met zuurstof uit de lucht ontstaat water. Een meer specifiek probleem is dat de brandstofcel aan boord van een schip onderhevig is aan schokken door veelal golfslag, zeker op zee. De schokken verstoren het katalytische proces in de brandstofcel en deze verliest daarmee fors aan uptime en daarmee efficiëntie van het systeem.

Weerstand verminderen:

 

  • Foilen ook ter verbetering van de zeegang
  • Gewicht
  • Rompvorm

 

Onderzoek naar duurzame materialen (well to
wake)

 

Veiligheid en regelgeving

 

  • waterstofopslag op de boot
  • transport
  • tanken van waterstof
  • foilen
  • verzekerbaarheid
  • certificeerbaarheid

 

Doelstellingen

Afronding haalbaarheidsonderzoek januari 2024

 

  • Proof-of-concept rompontwerp
  • Inzichten over duurzame materialen en productieprocessen
  • Sluitende businesscase snelvarend foilend H2 aangedreven schip
  • Inzichten in wet- en regelgeving
  • Financiering voor de eerste ontwikkelfase
  • Minimum Viable Product Design

 

Eerste Romp in het Water juni 2024
Gedetailleerd ontwerp juni 2024
Eerste Prototype ontwikkeld hebben dec. 2024
Eerste snelvarende foilende H2 aangedreven schip juni 2025

 

Het project is geslaagd wanneer op basis van de projectresultaten een go-beslissing voor de ontwikkeling naar een 1:1 prototype kan worden genomen en wanneer een compleet plan is gerealiseerd voor het commercieel in de markt zetten van zo duurzaam mogelijk geproduceerd door waterstof aangedreven schepen.

 

Planning

Vooronderzoek 1-3 / 30-4-2023
Analyse economische haalbaarheid 1-4 / 30-6-2023
Analyse technische haalbaarheid 1-4 / 31-12-2023
Analyse juridische haalbaarheid 1-5-2023 / 31-1-2024
Evaluatie, rapportage en go/no go- beslissing 1-2 / 27-2-2024