Posidonia 2024

Athene, Griekenland
“Powering ahead” is het thema voor Posidonia 2024 die van 3 – 7 juni 2024 plaatsvindt in Athene. Het evenement in 2022 verwelkomde meer dan 28.000 bezoekers uit 103 landen, die graag zaken wilden doen met 1.964 exposanten in de bruisende beurshallen. Wil jij zakendoen met de Griekse scheepseigenaren? Posidonia is dé beurs om met hen in contact te komen.

 

Over Posidonia

Posidonia neemt haar exposanten mee naar de hart van de Griekse scheepseigenaren gemeenschap, en geeft ongeëvenaarde toegang tot eigenaren en managers die graag met leveranciers en dienstverleners in gesprek gaan over hun operaties en vlootvernieuwing. Technisch en operationele leidinggevenden vanuit alle hoeken van de wereld zijn aanwezig om met de exposanten in gesprek te gaan. Niet alleen om oplossingen te bespreken maar om beslissingen te nemen. Posidonia is bekend voor direct zakendoen tijdens de beurs. Geen andere maritieme beurs wordt door zoveel Griekse, als ook internationale rederijen bezocht.

 

Marktinformatie

Ongeveer 90% van de wereldhandel gaat via het water. Scheepvaart is daarmee een cruciale schakel in de internationale handel. Het is niet gek dat één van de grotere scheepvaart evenementen in Griekenland plaatsvindt. Griekse scheepseigenaren vertegenwoordigen namelijk maar liefst 18% van de wereldwijde handelsvloot gemeten in DWT en telt maar liefst 4.700 schepen die groter zijn dan 1.000 GT. Het gaat voornamelijk over olietankers, ore en andere bulkcarriers, LNG & LPG tankers en chemical & product tankers, maar ze zijn ook goed vertegenwoordigd in refrigerated cargo ships en containerschepen. Gekeken naar de vloot van alle Europese eigenaren zijn de Grieken de nummer één van Europa, gevolgd door Duitsland. Ook hebben Griekse eigenaren nog behoorlijk wat orders uitstaan (plek nummer drie op de wereldwijde orderlijst).

 

De vraag naar transport geeft zowel een impuls aan nieuwbouw, onderhoud, reparatie en conversies van schepen. Schepen voor de handelsvloot worden voornamelijk gebouwd in China, Japan en Zuid-Korea. Naast de bouwwerf zijn scheepseigenaren, ontwerpers, reders (technical managers) en superintendenten belangrijke partijen. Laatstgenoemde partijen kopen of onderhouden namelijk het schip en zijn verantwoordelijk voor de ‘makers/suppliers list’, veel van die bedrijven zijn gevestigd in Griekenland. Enkele grote toeleveranciers en systeem integratoren (bijv. Kongsberg Maritime) kiezen er daarom ook voor om zowel in Griekenland als in het betreffende bouwland in Azië kantoor te houden.

 

Dichterbij huis bezitten de Grieken ook nog een aantal ferry’s, vissersboten en sleepboten. Zo bestond de Griekse vissersvloot in 2018 uit maar liefst 238 schepen tussen de 18 – 24m, 147 schepen tussen de 24 – 30m, 25 schepen tussen de 30 – 36m en 3 schepen tussen de 36 – 45m. Alle vissersschepen zijn actief in de Middellandse Zee en hebben een gemiddelde leeftijd van 30 à 35 jaar. Ook heeft Griekenland een relatief oude sleepbotenvloot. Grote spelers zijn onder andere Gigilinis, Vernicos, Megatugs, Tsavliris en Spanopoulos. Daarnaast is de Griekse vloot van passagiersschepen verouderd en erg vervuilend. Experts waarschuwen dat de schepen in de vloot moeten worden vervangen of worden gerenoveerd. De totale vloot in Griekse wateren omvat ongeveer 90 schepen met een gemiddelde leeftijd van 26 jaar.

 

De scheepsbouwsector in Griekenland is niet heel significant. Het land telt enkele werven zoals Hellenic Shipyards, Salamis, Onex Neorion Shipyards en Chalkis Shipyards. Verder zijn er nog een aantal kleine scheepsbouw- en reparatiewerven in de regio’s Piraeus, Perama, en Salamis te vinden.

 

Meer informatie