Maritime Week: Webinar MIIP009 Optimalisatie Wind Assist

Online

Optimalisatie gebruikt VentiFoils

Na van start te zijn gegaan begin 2020 met de bouw van de VentiFoils aan boord van mv Ankie waren halverwege 2020 beide VentiFoils operationeel. Sindsdien worden er doorlopend cijfers door aangebrachte sensoren in een online portaal gedownload. Deze cijfers worden door middel van software omgezet in grafieken. Deze grafieken, worden door verschillende partijen geanalyseerd. Met de conclusies van deze geanalyseerde informatie wordt verder gewerkt aan verbetering van het gebruik van de VentiFoils.

In samenwerking met verschillende partijen waaronder Marin, Econowind en Eefting zouden we graag het gebruik van de huidige VentiFoils optimaliseren. Doordat er meer kennis van de VentiFoils beschikbaar is, verwachten we dat de VentiFoils in de toekomst optimaler gebruikt kunnen worden.

In 2020 is er op de schroefas een vermogens en moment meting gedaan en zijn daarvoor sensoren aangebracht. Begin 2022 hebben we extra meet apparatuur aangebracht. Deze zijn o.a: – kracht sensoren inde vorm van rekstrookjes op het stalen frame, – windmeters in de voormast, – windmeters op de ventifoils en zijn er telltales op de VentiFoils geplakt.

Begin 2021 wordt er specifiek voor MV Ankie een theoretisch onderzoek gedaan naar de interactie tussen de beide VentiFoils door Marc Borren. De informatie die dat opleverde wordt op dit moment in de praktijk getest aan boord van mv Ankie. Ook is er een onderzoek gedaan (lidar) naar de positie van de VentiFoils aan boord en hoe de wind zich gedraagt ten opzichte van de vorm van de romp.

Uit eerdere resultaten uit het Eefting systeem dat ons elke 5 minuten informatie geeft in het online portaal zijn een aantal conclusies getrokken. Een van de conclusies is dat het duidelijk is geworden dat het voor de bemanning van MV Ankie niet altijd duidelijk is wanneer de windomstandigheden gunstig zijn voor gebruik. Ter optimalisatie van het gebruik van de VentiFoils wordt op de brug van de mv Ankie een signaallamp geplaatst die informatie krijgt uit het Eefting systeem en gaat branden zodra de omstandigheden gunstig zijn. Ook wordt er een signaal afgegeven als de VentiFoils in de verticale positie staan.

Met alle boven genoemde stappen verwachten wij dat er meer besparing van fosiele brandstoffen kan worden gerealiseerd.
Op dit moment zitten we nog onder de 5% brandstof besparing maar we hopen met het optimaliseren en automatiseren richting de 10% brandstof besparing te komen.

Als u op de aanmeld button klikt kunt u het aanmeldformulier invullen en uw keuze maken welke webinar(s) u wilt volgen. Hierna vind u direct de teams link van de specifieke webinars. Bewaar deze link goed.

Aanmelden