Toekomstbestendige leeromgeving
Binnen de maritieme sector willen en kunnen mensen zich blijven ontwikkelen. Daar hebben we een toekomstbestendige leeromgeving voor nodig, waarin een altijd actueel leeraanbod laagdrempelig en flexibel wordt aangeboden. Dit doen we onder meer door het ontwikkelen van modulair onderwijs en het opzetten van een of meer pilots voor hybride onderwijsvormen in samenwerking met het bedrijfsleven. Een sterke samenwerking tussen de Human Capital council en het onderwijs is hiervoor een belangrijke randvoorwaarde.
Om werknemers en zij-instromers een passend leeraanbod te kunnen doen, zullen we steeds meer redeneren vanuit vaardigheden dan vanuit diploma’s. Dat betekent dat we nauwkeurig in beeld kunnen brengen wat iemand al kan en wat er nodig is om de ontwikkeling en inzetbaarheid van medewerkers verder te versterken.
Learning Community Maritiem Masterplan
Een belangrijke aanjager om te komen tot een ‘toekomstbestendige leeromgeving’ is de ontwikkeling van de Learning Community van het Maritiem Masterplan.
Het Maritiem Masterplan richt zich op de ontwikkeling, bouw en het gebruik van klimaatneutrale schepen die op waterstof, methanol en LNG met carbon capture gaan varen. Dit potentieel kan alleen benut worden als de maritieme beroepsbevolking, studenten, docenten, onderzoekers en zij-instromers vanaf het begin meegenomen worden in deze transitie. De maritieme energietransitie is namelijk niet alleen een technologische transitie, maar vooral ook een maatschappelijke transitie. Om deze reden wordt de Learning Community Maritiem Masterplan opgericht.
De Learning Community Maritiem Masterplan is een omgeving waar kennis wordt uitgewisseld, ervaringen worden gedeeld en waar gezamenlijk wordt geleerd en geïnnoveerd. Alles met het doel de nieuw ontwikkelde kennis zo snel mogelijk bij de huidige en toekomstige werknemers te krijgen. De contextrijke omgeving, typerend voor een Learning Community, wordt geleverd door de O&D projecten die op basis van de drie energielijnen (waterstof, methanol en LNG met carbon capture) worden gebundeld in drie fieldlabs.
Deze fieldlabs brengen (zowel virtueel als fysiek) diverse belanghebbenden samen: van maritieme professionals (de werknemers) tot lectoren, practoren, onderzoekers, docenten, en studenten. Het biedt een omgeving waarin iedereen van elkaar kan leren, waar ruimte is voor zowel theoretische kennis als praktische ervaringen. Het doel is niet alleen het snelle verspreiden van informatie, maar ook het bevorderen van samenwerking, het stimuleren van nieuwe ideeën en een snelle vertaling naar lesmaterialen voor studenten en werkenden.
In de context van het Maritiem Masterplan biedt de Learning Community een cruciale brug tussen de bestaande kennis en de noodzakelijke ontwikkelingen voor klimaatneutrale schepen. Zij bevordert een collaboratieve, co-creërende en contextuele aanpak waarin leren, werken en innoveren hand in hand gaan. Door actief betrokken te zijn bij deze community, worden mensen optimaal voorbereid op de maritieme arbeidsmarkt van de toekomst.
Bezoek Maritiem Masterplan website