Innovation 22-11-2024
Blue economy

Wereldwijd book & claim-platform 'Katalist' biedt ladingeigenaren en expediteurs geverifieerde verminderde uitstoot in de scheepvaart

Tot voor kort hadden ladingeigenaren of expediteurs nauwelijks invloed op de CO₂-voetafdruk van hun zeetransportdiensten. De tijden zijn echter veranderd. Vanaf 14 november is het nieuwe book & claim-systeem ‘Katalist’ beschikbaar voor de scheepvaartsector.

“Carbon insetting, met name via het book & claim-systeem, is gebaseerd op het principe dat het de decarbonisatie van de scheepvaart bevordert, zonder dat er een direct fysiek verband bestaat tussen het schip dat uw lading vervoert en het schip dat duurzame brandstof gebruikt. De milieuvoordelen van het gebruik van duurzame brandstof worden toegeschreven aan uw lading, zelfs als het desbetreffende schip geen duurzame brandstof gebruikt. Zo ondersteunt dit systeem een bredere overstap naar low carbon shipping,” vertelt Frederik Jacobsen, van het Mærsk Mc-Kinney Møller Center voor Zero Carbon Shipping (MMMCZCS).

 

Wat is carbon insetting?

De eenvoudigste manier om het verschil uit te leggen tussen carbon insetting en carbon offsetting is te kijken naar de luchtvaartsector. Wanneer u een vlucht boekt, heeft u de keuze om extra te betalen om uw CO₂-uitstoot te compenseren door projecten te ondersteunen die een vergelijkbare hoeveelheid broeikasgassen aan de atmosfeer onttrekken, bijvoorbeeld door bomen te planten. Dat is offsetting.

 

Een andere mogelijkheid is om extra te betalen zodat er een hoeveelheid duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) wordt gebruikt die overeenkomt met de uitstoot van uw vlucht, maar dit hoeft niet in hetzelfde vliegtuig te zijn. Dat is insetting. Het grootste verschil is dat insetting rechtstreeks de duurzame overgang binnen de sector ondersteunt. Bij offsetting is dat niet het geval.

 

In de containerlogistiek werkt carbon insetting op vergelijkbare wijze: de uitstoot van broeikasgassen voor het vervoer van uw lading van A naar B wordt gecompenseerd door het gebruik van een vergelijkbare hoeveelheid duurzame brandstof, ook al is het op een ander schip. Deze methode bevordert de decarbonisatie in de scheepvaartsector zelf.

 

De grootste voordelen van carbon insetting met gebruik van book & claim, vergeleken met offsetting:

  • Het geeft ladingeigenaren, expediteurs, scheepseigenaren en operators de kans om hun activiteiten te verduurzamen. Ook wanneer deze partijen geen zaken doen binnen dezelfde (fysieke) logistieke keten, kunnen ze de CO2-voetafdruk van hun eigen activiteiten en van de sector in het algemeen verkleinen.
  • Ladingeigenaren en expediteurs kunnen heel snel van start en hoeven geen langetermijntoezeggingen te doen.
  • Ladingeigenaren en expediteurs kunnen meteen beginnen met insetting zonder dat hun eigen rederijen of dienstverleners hieraan deelnemen, en zonder dat duurzame brandstof beschikbaar is in de regio waar hun ladingen worden vervoerd. Zo kunnen we de scheepvaart duurzamer maken door de vraag en het aanbod van duurzame brandstoffen en een milieuvriendelijkere scheepvaart bij elkaar te brengen.
  • Book & claim is een efficiënter mechanisme dan offsetting voor het CO2-vrij maken van complexe sectoren zoals de scheepvaart, aangezien het de bereidwilligheid van klanten om te betalen voor decarbonisatie in de waardeketen weet te kanaliseren en zo het gebruik van duurzame brandstof zonder of met lage emissies kan versnellen.
  • Scheepseigenaren en operators zijn niet afhankelijk van hun directe klanten om de kosten van de decarbonisatie van hun activiteiten te delen.
  • Een onafhankelijke derde partij kan de gegevens controleren, waardoor book & claim verifieerbaar en betrouwbaar is.

 

Geloofwaardigheid en standaardisering bieden

MMMCZCS en RMI hebben onlangs een register opgezet om het eerste book & claim-systeem ter wereld voor de maritieme industrie in gebruik te nemen. “Het register samen met een reeks regels en normen die aangeven hoe bedrijven dit register kunnen gebruiken, maken Katalist uniek,” legt Frederik Jacobsen uit. “Rederijen kunnen geverifieerde gegevens uploaden naar het register voor transporten die duurzame brandstof hebben gebruikt. Deze verificatie wordt uitgevoerd door een onafhankelijke derde partij zodat de geloofwaardigheid van de informatie de hoeksteen vormt van book & claim.” De ladingeigenaren kunnen hier de geverifieerde verminderde CO2-uitstoot voor hun zeetransporten melden.

 

“Dit book & claim-systeem streeft ernaar een transparant en betrouwbaar platform te zijn dat het mogelijk maakt om de geverifieerde vermindering van de CO2-uitstoot van zeetransport te claimen. Daarnaast sluit het goed aan op het gevarieerde internationale karakter van de scheepvaartsector doordat het beschikbaar is voor vrijwel elke soort schip. Onze methodologie is niet kieskeurig qua brandstof: elke duurzame scheepsbrandstof kan geboekt worden,” verklaart Frederik Jacobsen. “We hebben veel input gekregen van de bedrijven die ons geholpen hebben met het ontwerpen van dit systeem, en we zijn heel blij dat we bedrijven een nieuwe manier kunnen bieden om meteen op proactieve wijze de maritieme industrie koolstofvrij te maken.”

 

“De haven van Rotterdam wil koploper zijn in de energietransitie, waaronder de decarbonisatie van de scheepvaartsector,” zegt Steven Jan van Hengel, verantwoordelijk voor duurzame scheepvaart bij Havenbedrijf Rotterdam. “We hebben deelgenomen aan de besprekingen over het opzetten van het kader voor Katalist en we ondersteunen het volledig. Rotterdam doet er alles aan om de rederijen duurzame brandstoffen aan te bieden. Dit betekent onder meer zorgen voor de beschikbaarheid van brandstoffen en regelgeving voor het bunkeren. Er wordt vandaag in de haven al op grote schaal gebunkerd met biobrandstoffen. Zowel voor LNG als methanol verwachten we dat deze mechanismes voor carbon insetting zullen leiden tot een grotere vraag naar duurzame brandstoffen en zo een belangrijke rol zullen spelen in de decarbonisatie van de scheepvaart.”

 

Havenbedrijf Rotterdam heeft al eerder een aantal initiatieven ondernomen om carbon insetting te bevorderen, onder meer met de ‘Switch to Zero’-campagne in samenwerking met GoodShipping.

 

Meer over Katalist

Katalist is opgezet door Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping (MMMCZCS) en RMI (voorheen bekend als Rocky Mountain Institute). MMMCZCS is een non-profitorganisatie die onafhankelijk is van scheepvaartconcern Mærsk. Ze werken samen met een aantal stakeholders in de sector, waaronder Havenbedrijf Rotterdam, om Katalist op te zetten en ervoor te zorgen dat het systeem goed werkt voor de industrie.

 

Bron: Port of Rotterdam