Maritime Data: veilig delen en slim gebruiken van data over de hele levenscyclus

De Nederlandse maritieme sector, bestaande o.a. uit toeleveranciers, scheepsontwerpers, scheepsbouwers, reders en onderzoeksinstituten, richt zich op het ontwikkelen van gespecialiseerde, complexe schepen voor nichemarkten. Deze sector is goed in het integreren van bekende technologieën om op maat gemaakte schepen te bouwen. De waardevolle kennis van ketenpartners is echter vaak moeilijk toegankelijk, wat snelle innovatie belemmert. Dit maakt het moeilijk om nieuwe technologieën snel toe te passen en zo de samenwerking binnen de keten te verbeteren.

 

Ontwikkelingen van nieuwe technologie zoals AI (kunstmatige intelligentie), Machine Learning, Digital Twinning gaan snel en bieden mogelijkheden om maritieme data op een slimme manier te gebruiken in de gehele levencyclus van schepen. De slimme toepassingen kunnen worden onderverdeeld in smart manufacturing, smart shipping, smart port logistics en smart asset management. Om de potentie van deze nieuwe technologieën te benutten is het van belang dat er door kennisinstellingen, bedrijven en overheden veel meer data met elkaar wordt gedeeld.

 

Beoogd effect

Het deelprogramma Maritime Data richt zich op het veilig delen en slim gebruiken van data. Het doel is om in de hele keten kennis van digitale technieken te vergroten, digitale oplossingen te ontwikkelen en te demonstreren. Hierdoor willen we de datamaturiteit en arbeidsproductiviteit verhogen en de overgang naar een digitale, modulaire en circulaire scheepsbouw bevorderen.

 

Beoogd resultaat

–            Smart manufacturing: Schepen met hun energiesystemen worden modulair en systematisch ontworpen op basis van het beoogde operationele missie- en vaarprofiel van schepen, gebaseerd op operationele ervaringen en data. Machine Learning technieken worden ingezet om patronen te herkennen en betere ontwerptools te ontwikkelen. Ook tijdens de productie van schepen wordt gebruik gemaakt van digitalisering, automatisering en robotisering om bedrijfsprocessen te ondersteunen en kosten en doorlooptijd te verminderen.

 

–            Smart shipping: De energie-efficiëntie van het schip wordt tijdens de levensduur continu verbeterd door optimalisatie op basis van het daadwerkelijk operationeel gebruik op zee of de binnenwateren. Bemanning wordt ondersteund bij operationele beslissingen, o.b.v. de laatste data gedreven inzichten, ter verlaging van het energieverbruik.

 

–            Smart port logistics: om de ontwikkeling richting autonoom varen te ondersteunen is communicatie met de wal van groot belang, aansturing via shore control centres of infrastructuur.

 

–            Smart asset management: Onderhoud aan een schip wordt data-gestuurd en preventief uitgevoerd in samenwerking met reders en bemanning, gebaseerd op de gemeten conditie van de systemen in het schip. Dit voorkomt overbodig extra energieverbruik door een defect of onverwachte uitvaltijd. Data over de conditie van een schip worden eenvoudig inzichtelijk gemaakt middels Digital Twin technieken.

 

Bouwstenen

–           Het ontwikkelen en maritiem toepassen van data-gedreven technieken: Artificiële Intelligentie (AI) inclusief allerlei vormen van Machine Learning en operationele dataterugkoppeling in Digital Twinning.

 

–           Voorwaarde voor het ontwikkelen en implementeren van digitale oplossingen is harmonisatie van data-uitwisseling. Standaarden voor uitwisseling van data en informatie worden ontwikkeld en beschikbaar gesteld in de hele keten.

 

–           Borgen beveiliging/bescherming & eigenaarschap van data. Te denken valt aan federated data spaces en blockchain technologie.