Zweedse haven Gotenburg sluit groene overeenkomsten met Rotterdam en Gent
Zowel Rotterdam als North Sea Port gaat een groene transportcorridor opzetten met de Zweedse haven Gotenburg. Rotterdam ondertekende het memorandum hierover op de chainPORTS-top in het bijzijn van koning Carl XVI Gustaf, koningin Silvia, koning Willem-Alexander en koningin Máxima.
De chainPORTS-top werd 13 en 14 oktober gehouden in Gotenburg. Tien havenbedrijven gingen met elkaar om de tafel om te praten over onder meer de beschikbaarheid van groene waterstof en digitalisering.
Rotterdam en Gotenburg willen de groene corridor tussen de twee havens verbinden met het European Green Corridors Network, dat in maart dit jaar werd opgezet door rederij Maersk. In augustus tekenden Havenbedrijf Rotterdam en de haven van Singapore ook al een overeenkomst voor een groene corridor. Doel is om in 2027 de eerste duurzame scheepvaart op deze route te realiseren.
‘Dit initiatief is een deel van onze voortdurende inspanningen om partijen uit de keten samen te brengen om duurzamere scheepvaart te realiseren ter ondersteuning van het Klimaatverdrag van Parijs’, aldus topman Allard Castelein van Port of Rotterdam. ‘We zijn verheugd dat we op deze wijze onze samenwerking met Gothenburg op het gebied van duurzaamheid kunnen uitbreiden en we willen daar nog meer partijen bij betrekken.’
De samenwerking tussen Rotterdam en Gotenburg moet de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen voor de zeevaart versnellen.
Groene scheepvaart tussen Gent en Gotenburg
Diezelfde ambitie hebben North Sea Port en Gotenburg, die een samenwerkingsovereenkomst tekenden tijdens Göteborg Port Day op 12 oktober. Het gaat hierbij specifiek om de Belgische haven Gent. Tussen de twee havens moet tegen 2025 groen scheepvaartverkeer pendelen.
CEO Daan Schalck van North Sea Port, heeft duidelijke plannen om deze groene schepen te laten varen: ‘North Sea Port heeft in haar strategisch plan Connect 2025 de intentie uitgesproken om samen met de in de haven gevestigde bedrijven de CO2-uitstoot in het havengebied te verminderen en in 2050 een koolstofneutrale haven te zijn. De groene corridor tussen North Sea Port en Gotenburg is een initiatief om dit doel te bereiken. North Sea Port wil deze tot stand brengen door korting te geven op havengelden voor groene schepen, door een waardeketen voor alternatieve brandstoffen te realiseren met lokale productie, import en opslag van groene brandstoffen, en door bunkervoorschriften te vereenvoudigen.’
Bron: Schuttevaer