Human Capital 23-11-2022
Foto ter illustratie

Wie wil nog in de haven werken? Beurs moet jongeren overhalen

Vies en hard werk: het is een stigma dat rondom werken in de Rotterdamse haven hangt. Dat beeld klopt lang niet altijd, zegt de organisatie achter het Mainport Next Event. Dat is een beurs die deze week plaatsvindt om jongeren kennis te laten maken met havenwerk. En dat is nodig, want het personeelstekort in de haven is met meer dan 8000 openstaande vacatures enorm.

 

“We hebben zorgen dat het personeelstekort alleen maar gaat toenemen”, zegt Michiel Breijs van Mainport Next Event. Waar dat tekort vandaan komt, is lastig te zeggen. “Veel jongeren zijn niet bekend met de functies in de haven en kennen de leuke kanten en de voordelen van het werk niet.”

 

‘Realistisch beeld’

“Er hangt een stigma rond de haven”, vervolgt Breijs. “Dat het vies en vooral zwaar werk is, of dat er veel mannen werken. Dat is niet per se het geval, er zijn bijvoorbeeld al kranen die worden bediend met een joystick. Je kan ook als jurist of ict’er aan de slag.”

 

Daarom zou er een realistischer beeld van de carrièremogelijkheden moeten komen. “Het is een leuke, dynamische werkplek. Je kan ook een goed salaris verdienen”, zegt Breijs.

 

Op de beurs, die vandaag en morgen plaatsvindt, kunnen jongeren daarom kennis maken met het werk in de haven. Er staan organisaties en bedrijven met stands met meer informatie. “Daar maken studenten op prikkelende manieren, zoals een klimwal in vorm van een schipwand en een VR-bril, kennis met de mogelijkheden.”

 

Het is niet makkelijk om zo’n stigma te doorbreken, weet communicatiestrateeg Jari Kloppenburg van STEAM. Hoe moet je dat aanpakken? Wat je volgens Kloppenburg het beste kunt doen, is eerlijk zijn. “Als je mensen aan wilt trekken, dan kun je geen onzin verkopen. Je moet weten wat er speelt, problemen erkennen, het eerlijke verhaal vertellen en dan vervolgens een ambitie uit te spreken op het op te lossen”, legt hij uit.

 

Clichébeeld

Kloppenburg kan zich voorstellen dat er veel vooroordelen zijn over werken in het havengebied. “Dan moet je kijken hoe je dat clichébeeld kan kantelen. Neem bijvoorbeeld het ministerie van Defensie: mensen hadden het beeld van door de modder kruipen, maar ze laten nu meer het beeld zien van kameraadschap en iets doen voor een ander”, vertelt hij. “Je moet nadenken wat er dieper achter het werk zit, en dat uitdragen.”

 

Bron: RTL Nieuws & EIC Mainport