De Telegraaf; 'Nederlands maritiem vestigingsklimaat is onaantrekkelijk'
Volgens De Telegraaf wordt Nederland onaantrekkelijk voor de zeevaart. Dat zou met name komen door de krappe arbeidsmarkt en de beknellende regels voor ondernemers . Dit zou blijken uit een gelekt rapport van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies. Directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders is niet bekend met het rapport. ‘Het klopt dat ik ook geen rapport gezien heb, ik ken de alleen de notitie.’
Uitdagingen
Koster spreekt wel haar steun uit naar de notitie van het HCSS. ‘Er zijn wel wat uitdagingen die op ons pad komen en die moeten worden opgelost.’ Koster is dan ook erg tevreden met de aanstelling van een speciaal gezant voor de maritieme maakindustrie; Marja van Bijsterveld is door het kabinet aangewezen om voor het einde van de zomer met een écht rapport te komen.
Er zijn volgens Koster zeker uitdagingen binnen de maritieme maakindustrie. ‘Ik ben de laatste die zal ontkennen dat we in de afgelopen jaren flink wat klappen hebben gehad.’ Ze benadrukt het belang van een sterke nationale maritieme maakindustrie. De krapte op de arbeidsmarkt strekt van het technisch geschoolde arbeidspersoneel tot de zeevarenden. Daarnaast zijn er problemen in het maritieme vestigingsklimaat. ‘Juist tijdens de energietransitie, met alles wat op ons afkomt, is dat een uitdaging’, aldus Koster.
Tijd voor verandering
Voor een reder is het heel makkelijk om een andere vlag te kiezen, daarmee kan een bedrijf vertrekken uit Nederland. Koster geeft aan dat ze bang is dat reders deze stap ook gaan nemen. ‘We moeten als aandeelhouders en als overheid gezamenlijk actie ondernemen.’ De koers wordt bepaald door een pakket van wet- en regelgeving die vanuit Nederland de druk opvoert. Koster vertelt dat het onder andere komt door de IMVO-wetgeving of de dienstverlening en ziet graag verandering. ‘De Nederlandse zeevaart kan alleen floreren met een sterke Nederlandse scheepsbouw en een sterke Nederlandse vlag.’
Bron: BNR