EU-ETS: wie betaalt de rekening?
Zorgt het nieuwe Europese ETS-systeem voor een doorbraak van de groene logistiek? Nieuwsblad Transport sprak onlangs met Jan Valkier, ceo bij Anthony Veder en voorzitter van de KVNR.
‘Beprijzing van CO2-uitstoot is goed. Dit dwingt bedrijven om actie te ondernemen. Dit standpunt wordt breed gedeeld door de Nederlandse redersgemeenschap, want we willen verduurzamen en dat lukt alleen als CO2-uitstoot wordt beprijsd.
Er zijn ook andere manieren om te verduurzamen, zoals op groenere brandstoffen als lng varen, maar bedrijven doen dat alleen als dit kostenvoordeel oplevert. Zo simpel zit het bedrijfsleven in elkaar, men doet het niet voor de leuk. Beprijzing dwingt tot gedragsaanpassing en daar gaat het om. Reders moeten de CO2-heffing voor 100% doorbelasten aan de klant. Die kunnen dat bonnetje niet zomaar even zelf oppakken, want het gaat om enorme bedragen.
In ons geval, Anthony Veder dus, komt het neer op bijna acht miljoen euro volgend jaar en ruim negentien miljoen in 2026. We varen niet voor de lol van A naar B, maar doen dat voor een klant, dus daar gaat de rekening naartoe. Dat is niet onderhandelbaar.’
Bron: KVNR