TSP Projects. Maritieme verduurzamingsprojecten uitbesteden = Duurzamer, Goedkoper en Op Tijd Geleverd

23.06.2022

Maritieme toeleveranciers, Scheepsbouw

40% minder uitstoot van bestaande schepen in 2030. Is dit doel van de International Maritime Organisation (IMO) onhaalbaar? Niet als het aan Thomas van Tol, medeoprichter van The Synergy partner (TSP) ligt: “De maritieme sector staat voor een enorme uitdaging om de bestaande vloot te verduurzamen en deze doelstellingen van IMO te behalen. Als we met het huidige retrofitmodel doorgaan halen we dit doel zeker niet. Dat fascineerde ons zo dat we een nieuwe dienst hebben opgezet om alles op alles te zetten deze doelstellingen te behalen. Daarvoor hebben wij de dienst TSP Projects opgericht. Met als doel om complexe verduurzamingsprojecten sneller, efficiënter en goedkoper te maken. Daarover vertel ik graag meer.”

Huidig retrofitmodel in de maritieme sector onhoudbaar
Het huidige retrofitmodel staat de verduurzamingsdoelen in de weg. Van Tol: “Het huidige model in de maritieme sector is duur, niet duurzaam en onhoudbaar. Meestal werkt het zo: een eigenaar  benadert een equipment leverancier en in een later stadium een engineeringbureau. Met deze beperkte technische informatie schrijft de eigenaar een tender uit en werven stellen een offerte op. Als de tender uiteindelijk gegund wordt aan een werf volgen vaak de eerste problemen binnen de keten die vervolgens leiden tot vertragingen en meerwerkkosten. Er komen ook zoveel partijen kijken bij zo’n klus. Slecht interface management en voorbereiding tussen bijvoorbeeld engineeringbureaus, equipmentleveranciers, klasse bureaus en scheepswerven resulteert in grote risico’s. De eigenaar is heel veel uren kwijt aan de begeleiding van zo’n project, dat meestal ook nog eens (veel) duurder uitpakt.”

Uniek: ontzorging van a tot z
Van Tol vervolgt: “Daarom zijn we TSP Projects gestart. Een service waarbij wij maritieme verduurzamingsprojecten van a tot z begeleiden en eigenaren van schepen ontzorgen tijdens de retrofit. Wij worden al vanaf het begin betrokken door een eigenaar of koper en opereren als hun onafhankelijke Project Managers. We zorgen ervoor dat dat gehele keten goed wordt gemanaged, zodat er geen interface issues ontstaan, zonder daarbij de commerciële positie van de scheepseigenaar uit het oog te verliezen.

Bij de start van een project zorgen we voor een helder voorstel met prijzen van verschillende aanbieders van ingenieursbureaus tot personeelsdiensten. Deze aanbieders bevinden zich in ons brede maritieme netwerk. Stap voor stap nemen we onze klant transparant mee door het proces. Zij zijn in de lead, wij nemen al het werk over! Omdat wij al jaren ervaring hebben met het begeleiden van maritieme projecten weten we precies hoe we alle partijen op elkaar kunnen aansluiten. Met als resultaat: goedkopere, duurzamere projecten die wel op tijd worden afgerond.”

Contracten worden nageleefd
Contract Management is in de maritieme sector ook vaak een ondergeschikt onderwerp met veel risico’s van dien. Van Tol: “Wij waarschuwen zoveel als we kunnen, dat deze houding niet kan in een veranderende maritieme wereld, waar steeds meer het contract leidend wordt. In een contract staan makkelijk 1000 eisen. Als je aan één eis niet voldoet kan je dat miljoenen Euro’s schade opleveren. Doordat we ook veel ervaring hebben met contract management, kunnen we de eigenaar volledig meenemen in de status. Wij hebben expertise in huis om alle partners conform contract te laten werken. Dat scheelt de scheepseigenaar aanzienlijke risico’s en zij krijgen wat er is afgesproken.

Greenport – onafhankelijke & onbegrensde mogelijkheden
The Synergy Partner is gevestigd op Greenport. Van Tol zegt hierover: “Wij hebben ons kantoor in Greenport, een groeiend, maritiem operationeel kenniscluster in Pernis met grote eigen kade met volledig uitgeruste kadefaciliteiten. Denk daarbij aan ruimte voor opslag, kranen en net zo belangrijk: een open verbinding naar zee. Ook zijn er projectkantoren aanwezig. Als we een project starten kunnen we direct hier op Greenport aan de slag. Greenport is onafhankelijk, wat de projectkosten enorm drukt. Nog een voordeel.”

Doel TSP Projects: Duurzamer, Goedkoper en Op Tijd Geleverd
Over het doel van TSP Projects is Van Tol helder: “Wij richten ons vooral op complexe projecten waarbij verduurzaming een belangrijke rol speelt. Denk daarbij aan maatregelen die de emissies van schepen terugdringen. Bij zulke complexe projecten voelen wij ons als een vis in het water. Tegelijkertijd zien we dat er nu veel geld verloren gaat binnen dit soort projecten, omdat iedereen in de keten nu zijn eigen gebied beschermt, wat niet tot de beste projecten leidt. Met deze service is alles in 1 hand en voorkom je dat. Het zorgt automatisch voor goedkopere en duurzamere projecten die we op tijd opleveren.”

 

Gerelateerd nieuws

Grondstoffen en energie zijn bepalend voor vestigingsklimaat

28.06.2022
Bekijk al het nieuws