Human Capital 24-05-2022
Netherlands Maritime Technology

Opleidingsschip behouden dankzij Concordia Damen

Historisch schip naar Binnenvaartmuseum in Dordrecht

Het opleidingsschip voor matrozen en stuurlieden in de binnenvaart Prinses Beatrix krijgt een vaste ligplaats in de haven van het Binnenvaartmuseum in Dordrecht. Dat is mogelijk nu scheepswerf Concordia Damen het schip in bruikleen geeft aan Vereniging De Binnenvaart. Tijdens de beurs Maritime Industry op 19 mei is de symbolische overdracht.

 

Aan boord van de Prinses Beatrix komt een expositie over de opleidigingen die het Koninklijk Onderwijs Fonds voor de Scheepvaart (KOF) verzorgde tussen 1955 en 2003. Sinds 1960 werden praktijklessen gegeven aan boord van de Kempenaar van 53,50 meter lang en 7,08 meter breed, toen een modern schip. Het praktijkonderwijs voldeed aan modernste navigatie praktijk van de jaren ’60. Een hele klas van 28 leerlingen kon mee. Later werd de slaapzaal vervangen door tweepersoonshutten en werd de capaciteit kleiner met ruimte voor 24 leerlingen  tijdens oefentochten op de Boven- en Middenrijn. In 1960 werd deze eerste van drie zusterschepen in gebruik genomen. Naast de Prinses Beatrix kwamen in 1962 en ’63 de Prinses Irene en de Prinses Christina in de vaart. Een hele generatie binnenvaarders heeft aan boord van deze drie schepen het vak geleerd. De zusterschepen zijn nog in gebruik. Het eerste schip uit de serie komt nu beschikbaar voor bezichtingen door het publiek en voor rondvaarten of om als locatie voor speciale evenementen te worden gebruikt.

 

Concoridia Damen wordt eigenaar van zowel de Prinses Beatrix als de Prinses Christina wanneer het Scheepvaart- en Transport college (STC) een nieuw opleidingsschip afneemt bij deze werf. Voor de bouw van de innovatieve en duurzame Ab Initio zocht STC naar voldoende fondsen. De opdracht werd mede mogelijk doordat Concordia Damen de beide oudere opleididingsschepen aankocht. De Prinses Christina blijft actief als opleidinggschip en gaat bij een nieuwe eigenaar op de Rijn varen onder Duitse vlag. Om de Prinses Beatrix klaar te maken voor haar rol als museumschip, wordt ze in haar in oude glorie hersteld. De zwarte romp krijgt haar oorspronkelijke witte kleur terug. In de vele jaren van gebruik is de Bolnes 5 cilinder motor van 150 pk vervangen. Vereniging De Binnenvaart en de werf zijn op zoek naar een motor van dat type om het schip weer helemaal origineel te kunnen maken.

 

“Concordia Damen vindt het belangrijk om dit waardevolle historische schip te behouden voor het publiek,” zegt Financial Manager Tim van Berchum. “Het schip blijft officieel eigendom van Concordia Damen, maar wordt ter beschikking gesteld aan Vereniging De Binnenvaart. We geven het schip voordat het naar haar museale ligplaats vaart nog een grote onderhoudsbeurt.”

 

Vereniging De Binnenvaart gaat zich inspannen om de Prinses Beatrix te laten erkennen als Varend Erfgoed Nederland.