Nederlands scheepsontwerp voor Amerika’s allereerste stenenstorter baggerbedrijf bouwt Amerikaanse offshore wind sector

24.11.2021

Maritieme toeleveranciers, Scheepsbouw

Een bijzondere primeur voor de Rotterdamse scheepsontwerper Ulstein Design & Solutions B.V.. Het Amerikaanse baggerbedrijf Great Lakes Dredge & Dock Co. LLC (GLDD), heeft opdracht gegeven om het allereerste valpijpschip ooit te bouwen dat voldoet aan de Amerikaanse Jones Act verplichtingen. De door de Rotterdammers ontworpen stenenstorter (een ULSTEIN S211 ontwerp), wordt bij Philly Shipyard gebouwd en zal eind 2024 operationeel worden in de offshore windindustrie.

Ulstein Design & Solutions B.V. verstevigd hiermee haar positie als toonaangevend ontwerper van valpijp stenenstortschepen.

‘Het wereldwijd gerenommeerde ontwerpbureau Ulstein Design and Solutions B.V. is door ons ingeschakeld om een state-of-the-art schip te ontwerpen, voorzien van de meest moderne technologie, apparatuur en automatisering’, vertelt Eleni Beyko, Great Lakes Dredge & Dock’s Senior Vice President Offshore Wind. ‘Het ontwerp is goedgekeurd door klassebureau ABS (American Bureau of Shipping) en wordt gebouwd volgens best-in-class veiligheidsnormen en lage emissienormen.’

Om de  vooraf gestelde lage emissie- en duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken, wordt het schip uitgerust met EPA Tier 4-motoren, plug-in walaansluiting voor het opladen in havens en een batterijpakket voor zogenoemde ‘peak shaving’. Daarnaast kan het schip ook op biobrandstof varen om de CO2-voetafdruk te verminderen en is zij uitgerust met actieve emissie control technologie om NOx-emissies te minimaliseren.

In de conceptuele ontwerpfase is de Ulstein Blended Design methode gebruikt om de lading efficientie te vergroten, de totale brandstofconsumptie te verminderen en uiteindelijk de business case van GLDD voor dit schip te optimaliseren.

‘Het is echt een voorrecht geweest om samen te werken met het GLDD nieuwbouwteam. Hun enorme ervaring in de Amerikaanse scheepsbouw, gecombineerd met onze expertise in het ontwerpen van stenenstorters, is essentieel geweest bij het creëren van dit unieke schip voor de Amerikaanse offshore windsector’, zegt Ko Stroo, ontwerper bij Ulstein Design & Solutions B.V.

Hoofdafmetingen van het schip zijn als volgt:

Loa                             140.5 m / 461 ft

Lll                                134.9 m / 442 ft

Breedte (mal)                  34.1 m / 112 ft

Holte (hoofddek)             10.7 m /   35 ft

Diepgang (operationeel)     7.0 m /   23 ft

Dienstsnelheid                              12 kn

Geïnstalleerd vermogen       2 x 3,150 kW 2 x 2,250 kW

Voortstuwingsschroeven            2 x 2,500 kW

Intrekbare schroeven                 2 x 1,200 kW

Boegschroeven                         2 x    900 kW

Positioneringssysteem               DP 2

Klassebureau                            ABS

Stenen capaciteit                      20,000 t

Accommodatie                          45 personen

Ulstein Design & Solutions B.V. is gespecialiseerd in de ontwikkeling en het ontwerp van schepen voor de offshore windmarkt en olie- en gasmarkt. Het bedrijf staat bekend om haar innovatieve ontwerpen voor grote constructieschepen en heeft een solide reputatie voor verfrissende en innovatieve scheepsontwerpen. Naast nieuwbouwprojecten, verleent het bedrijf ook scheepsbouwkundig advies, voert zij haalbaarheidsstudies uit voor verbouw/ombouw van schepen en ondersteunt zij bergingswerkzaamheden.