Innovation 17-05-2022
Energy Transition MIIP003

MIIIP: Haalbaarheid inzet kernenergie voor CO2 reductie in de scheepvaart

Maritiem Kennis Centrum (MKC), C-Job, Nederlandse Defensie Academie en TU Delft onderzoeken de haalbaarheid van de inzet kernenergie voor CO2 reductie in de scheepvaart.

 

Hoewel het gebruik van kernenergie soms op grote weerstand stuit, is het een effectieve manier om broeikasgassen en andere scheepvaartemissies drastisch te reduceren. Zeker voor schepen met grote vermogens is de CO2 uitstoot aanzienlijk en lijkt kernenergie kansen te bieden.

 

Er zijn inmiddels relatief kleine reactoren met vermogens tussen de 10 en 20 MW die in potentie zo’n 200 Nederlandse schepen met een geïnstalleerd vermogen in de range van 10 tot 100 MW van energie zouden kunnen voorzien. TU Delft heeft in de afgelopen decennia veel onderzoek uitgevoerd en kennis opgebouwd over het veilig gebruik van kleinere reactoren, die toegepast kan worden in deze inventarisatie.

 

In 2010 heeft Lloyds Register op verzoek van haar klanten een raamwerk voor het gebruik voor kernenergie aan boord van schepen ontwikkeld, gebruikmakend van de doel gebaseerde aanpak (goal based approach). Voor de Nederlandse situatie is niet onderzocht wat de kansen en bedreigingen zijn van het gebruik van kernenergie aan boord van schepen, ook met het oog op de reductie van scheepsemissies. Dit project zal daar een eerste aanzet toe geven.

 

Het MIIP project “Haalbaarheid inzet kernenergie voor CO2 reductie in de scheepvaart” wordt ondersteund door TKI Maritiem en het Ministerie van Economische Zaken, is gestart in maart 2022 en duurt tot december 2022.

 

Meer informatie over dit MIIP