Jan Kees Pilaar maakt met de overname van Rotterdam Ship Repair zijn ondernemersdroom waar

23.11.2021

Maritieme toeleveranciers, Scheepsbouw

Hij wilde eigenlijk altijd al ondernemen. Zelf een bedrijf hebben. Het lonkte steeds. En nu, in de laatste fase van zijn maritieme loopbaan, is die droom werkelijkheid geworden. Per 1 november 2021 is Jan Kees Pilaar (62) de trotse mede-eigenaar en Managing Director van Rotterdam Ship Repair. In het a.s. decembernummer van het NMT Magazine verschijnt een uitgebreide reportage van deze opvallende stap in de maritieme loopbaan van Jan Kees Pilaar. Hierbij vast wat highlights, want met dit artikel willen we je nu al vast inspireren. Volg je droom!

Door Jeanine Kwakernaak

Pilaar zet samen met mede-aandeelhouder DHG, de tien jaar jonge geschiedenis van het door Leo Baks opgerichte bedrijf voort. Rotterdam Ship Repair richt zich op scheepsreparatieactiviteiten in voornamelijk het ARA-gebied. Onder leiding van Pilaar wordt de klantenkring verder uitgebouwd naar de rest van Europa en de wereld. Dat gebeurde al, maar nog in beperkte mate. De goedgeluimde Managing Director kijkt naar buiten. De bezetting qua projecten is momenteel goed. De 135 meter lange scheepsreparatiekade ligt vol en eigenlijk lopen er voortdurend zo’n tien tot vijftien projecten in verschillende stadia. Het team telt 29 vaste krachten en gemiddeld wordt er wekelijks een tiental aan flexibele krachten ingehuurd. Naast de kade beschikt het bedrijf over een mechanische- en staalconstructie werkplaats. Ook is er een magazijn waarnaar klanten vast hun equipment vast kunnen sturen. Pilaar: “We zijn eigenlijk een soort ANWB. Wij bieden wegenwachtservice voor de scheepvaart. Van Citroën tot Jaguar, wij moeten aan ieder soort schip ondersteuning kunnen bieden. Schepen veranderen. Ze worden duurzamer, varen op alternatieve brandstoffen. Wij moeten ook vergroenen. We gaan onze technisch specialisten dan ook trainen op het kunnen repareren van bijvoorbeeld LNG- en waterstofmotoren.”

Visje opgooien

Velen kennen Pilaar en hebben hem afgelopen Europort editie de hand geschud op de drukke stand van Rotterdam Ship Repair. Vorige Europort editie vertegenwoordigde Pilaar nog Damen Shipyards. Voormalig eigenaar Leo Baks blijft nog tot eind dit jaar werkzaam bij Rotterdam Ship Repair en gaat dan met pensioen. Hij blijft betrokken als adviseur. Baks zocht al langer naar een goede opvolger en gooide al vaker een visje op naar Pilaar. De tijd bleek rijp toen Pilaar, in goed overleg met Damen Shipyards, besloot de wegen te scheiden.

Start-up fase voorbij

Rotterdam Ship Repair bestaat nu één decennium. Pilaar: “We zijn de start-up fase voorbij. De baby begint een kind te worden en samen met mijn team ga ik dat handen en voeten geven. We gaan gezamenlijk stapje voor stapje verder groeien zonder de fijne basis die we met elkaar hebben te verliezen.”

Internationaal uitbouwen

Pilaar is momenteel bezig met het opzetten van een agentschap in Japan. Een samenwerking die zich in eerste instantie vooral zal richten op het vanuit Rotterdam Ship Repair aanbieden van Japanse equipment aan de eigen klantenkring. Het Japanse agentschap zorgt anderzijds voor meer bekendheid van het strategisch gelegen Rotterdam Ship Repair richting rederijen in Azië. “Er is wereldwijd nog veel groeipotentie voor ons bedrijf. Dit is één van de stappen die ik daarvoor wil zetten”, meldt Pilaar. Toch ziet Pilaar in eerste instantie vooral groeipotentieel in Europa. “Ik ben een Europeaan en werk graag samen met andere Europeanen. Europese rederijen varen vaak in het ARA-gebied, we drijven handel met dezelfde euro, kennen elkaars cultuur en hebben een goede verstandhouding tot elkaar. Dat biedt kansen.”

Lees binnenkort het complete interview in het NMT Magazine!