Trade 24-05-2022

Impact inval Rusland in Oekraïne op Rotterdamse haven

De oorlog in Oekraïne heeft geleid tot een aantal sancties van onder andere de Europese Unie tegen Rusland. De omvangrijke import van energie (ruwe olie, olieproducten, LNG, steenkool) wordt op dit moment (nog) niet geraakt door sancties, maar met name de export en transhipment van containers lijdt onder de onzekerheid als gevolg van de oorlog en de sancties.

 

Rusland-georiënteerde overslag

62 miljoen ton van de bijna 470 miljoen ton overslag in de Rotterdamse haven is Rusland-georiënteerd (13%) (bron: CBS). Via de haven van Rotterdam worden veel energiedragers uit Rusland geïmporteerd. Grofweg komt 30% van de ruwe olie uit Rusland, 25% van het LNG en kolen en 20% van de olieproducten. Rusland exporteert producten als staal, koper, aluminium en nikkel via Rotterdam.

 

Douanecontrole

Zo’n 8% (2021) van het Rotterdamse containertransport is gelinkt aan Rusland. De Europese Unie heeft de export verboden van een groot aantal goederen waaronder die zowel voor burger als militaire doeleinden gebruikt kunnen worden (dual use). Containerlading met als bestemming Rusland wordt hierop extra gecontroleerd door de Douane.

 

Cybersecurity

Voor wat betreft de cybersecurity van de bedrijven in de haven heeft Rotterdam FERM. Doel van FERM is het stimuleren van samenwerking tussen bedrijven in de Rotterdamse haven en het verhogen van het bewustzijn met betrekking tot cyberrisico’s. FERM meldt dat het Nationaal Cyber Security Center (NCSC) tot nu toe geen concrete aanwijzingen heeft dat digitale aanvallen in relatie tot de oorlog in Oekraïne op dit moment impact hebben op Nederland.

 

Standpunt

Het Havenbedrijf Rotterdam voert geen zelfstandig beleid naar aanleiding van de inval in Oekraïne. Het Havenbedrijf heeft ook niet de bevoegdheid om bijvoorbeeld beperkingen op te leggen aan bedrijven. Die verantwoordelijkheid ligt bij de Nederlandse regering. Het Havenbedrijf steunt het beleid van de Nederlandse en Europese autoriteiten en de uitvoering ervan vindt plaats in nauw overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De internationale rechtsorde en het zelfbeschikkingsrecht van landen zijn essentiële waarden waaraan niet getornd mag worden.

 

Bron: Port of Rotterdam

 

Meer informatie sancties