Eerste live NMT Netwerkbijeenkomst voelt als een feestje in het Bolidt Innovation Center

12.05.2022

Maritieme toeleveranciers, Scheepsbouw

Het Bolidt Innovation Center, daar was NMT toch eerder ook met haar NMT Netwerkbijeenkomst? Dat klopt! Twee jaar geleden, midden in de periode van corona lockdowns, organiseerden we vanuit hier een Netwerkbijeenkomst via livestream. Des te specialer voelt het er nu rond te lopen vergezeld door zo’n 180 andere leden. Bas Ort, voorzitter van NMT, verwelkomde elk lid bij de entree en het viel hem op dat er heel veel nieuwe leden zijn afgereisd naar Hendrik-Ido-Ambacht. In de afgelopen twee jaar, is het NMT-ledenbestand gelukkig onverminderd doorgegroeid!

Sectorjaarcijfers geven divers beeld

Het inhoudelijke programma is deze donderdag 12 mei opvallend kort. De focus ligt echt op het elkaar weer ontmoeten, het netwerken. Op het podium verschijnt NMT’s marktanalist Michel Koopman, die de sectorjaarcijfers van 2021 toelicht. Het is een wisselend beeld. De maritieme toeleveranciers wisten meer omzet te boeken. T.o.v. 2020 steeg hun gezamenlijke omzet met 7,8% naar €3,8 miljard. In de zeescheepsnieuwbouw viel de orderintake erg tegen. Er werden vrijwel geen grote orders binnengehaald voor grote, complexe schepen. De shortsea schepen zijn wel een opsteker, dat segment deed het erg goed in 2021. Nog een uitblinker is de superjachtbouw. Het orderboek steeg afgelopen jaar naar bijna €6 miljard. De jachten die werden opgeleverd in 2021 waren goed voor bijna €1,3 miljard. Lees binnenkort alle details in het Sectorjaarverslag 2021.

Kan het kleiner? Kan het flexibeler?

Inspirerend was de presentatie van Alexander Klöpping, internetondernemer, journalist & columnist. Hij gaf een inkijkje in de technieken die worden gebruikt in Silicon Valley. Het idee achter de Lean Startup methode is een probleem oplossen door het zo klein mogelijk te maken en het vervolgens meteen te gaan toetsen bij de beoogde doelgroep. Er wordt dus meteen een professionele website gemaakt met een goed doordachte sales funnel. De eerste investeringen worden gedaan in reclame via zoekmachines. Geïnteresseerden belanden in de sales funnel. Sommigen haken af en dat wordt uiteraard geanalyseerd, anderen belanden helemaal aan het einde, de aankoopbutton, en krijgen de mededeling dat het product of de dienst binnenkort beschikbaar komt. Op deze manier weet de startup snel wanneer zijn propositie goed is. “Je gooit eigenlijk steeds spaghetti tegen de muur en kijkt wat blijft plakken.” Doel is te komen tot een Minimum Viable Product (minimaal werkbaar product) waar je daarna uiteraard weer mee verder gaat. Inspirerende voorbeelden kwamen voorbij van o.a. de Bird elektrische stepjes. Klöpping: “Succes zit hem bij technologiebedrijven heel vaak vooral in de processen. Centraal staan steeds de vragen: Kan het kleiner? Kan het flexibeler? Kan ik het testen?” Hij gaf als advies mee, vooral ook zelf lekker te gaan rommelen met de reeds beschikbare technologie voor het automatiseren van kleine processen voor jezelf. Automatisch een berichtje naar je partner sturen bijvoorbeeld over je verwachte aankomsttijd zodra je de auto instapt. “Ga spelen met shortcuts en leer jezelf zo een nieuwe manier van denken aan. Dat gaat je bedrijfsmatig ook op weg helpen je innovatieprocessen te versimpelen en te verbeteren. Je enige grens is je eigen creativiteit.”

Afsluitend werd een borrel georganiseerd op het zonnige dakterras van Bolidt en was er de mogelijkheid om een rondleiding te krijgen door het innovatiecentrum. Ben jij er de volgende keer ook weer bij? Op 9 juni organiseert NMT in samenwerking met Schuttevaer het Maritime Platform in het Energiehuis in Dordrecht. Klik hier voor meer informatie.