Damen Marine Components levert FLEX tunnels, straalbuizen en roeren voor nieuwe XXL tankers

24.05.2022

Maritieme toeleveranciers, Scheepsbouw

Contract met Rensen-Driessen getekend tijdens Maritime Industry beurs

Damen Marine Components (DMC) levert FLEX Tunnels, straalbuizen, manoeuvreersystemen en roeren voor twee innovatieve binnenvaarttankers aan Rensen-Driessen Shipbuilding uit Zwijndrecht. Dinsdag 17 mei ondertekenden Wim Driessen (RDS) en Leo van Zon (DMC) een contract hiervoor tijdens de Maritime Industry beurs te Gorinchem.

De nieuw ontwikkelde binnenvaarttankers van Rensen-Driessen zijn gebaseerd op de serie van 4 grote “XXL” tankers die tussen 2017 en 2020 werden gebouwd. De nieuwe tankers worden uitgerust met FLEX Tunnels, twee straalbuizen en twee manoeuvreersystemen met vier roeren. Er is gekozen voor schroeven met een diameter van 2 meter, zodat het schip onder alle omstandigheden efficiënt met energie om gaat, maar ook bij lage waterstanden operationeel kan blijven. Van der Velden FLEX tunnels onder de romp zorgen voor optimale aanstroming van water naar de straalbuizen en schroeven. Deze in de scheepsromp geïntegreerde flexibele tunnels zijn in- en uitklapbaar. Op diep water met belading ingeklapt, of uitgeklapt in ondiep water of bij weinig diepgang, optimaliseren deze tunnels de waterstroom naar de schroeven. Het concept heeft zich inmiddels bewezen: er zijn 13 schepen met FLEX Tunnel operationeel en er zijn 7 nieuwe schepen met FLEX Tunnel in aanbouw.

Asymmetrische roeren

De nieuwe XXL tankers worden uitgevoerd met twee schroeven met elk een straalbuis. Achter elke schroef wordt een onafhankelijk werkend Van der Velden HD 240 twee-roerensysteem geïnstalleerd. Elke set gekoppelde HD roeren maakt een asymmetrische 60 – 80 graden roerhoek, waardoor het water optimaal afgebogen wordt. Zelfs bij lage snelheden is een uitstekende stuurprestatie verzekerd.

Maximale laadcapaciteit

Om zoveel mogelijk lading mee te nemen in het Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen vaargebied zijn de afmetingen van het nieuwe schip imposant. Met 135 meter lengte en een breedte van 22 meter wordt het nieuwe schip aangeduid als XXL. De prestaties van eerdere XXL schepen met een laadvermogen van 13000 ton zijn zeer overtuigend. Nieuwe klanten van Rensen-Driessen hebben daarom besloten te kiezen voor dit concept.

Innovatief

Net als de vorige serie XXL-schepen is ook dit nieuwe scheepsontwerp ontwikkeld door Rensen-Driessen Shipbuilding en Rommerts Ship Design en vervolgens door DMC verder gecompleteerd. Hierbij is gebruik gemaakt van de kennis die bij eerdere projecten is opgedaan. De samenwerking is altijd uitstekend te noemen en resulteert in “State of the Art” binnenvaartschepen van hoog niveau.

“De samenwerking tussen de verschillende toeleveranciers zorgt ervoor dat wij onze schepen optimaal kunnen door ontwikkelen. Mede door de samenwerking met partijen als DMC kunnen we ons ecosysteem verder versterken en kunnen we onze opdrachtgevers perfect blijven bedienen”,  zegt Wim Driessen van Rensen-Driessen Shipbuilding.

Leo van Zon, area sales manager van DMC voegt daar aan toe: “We danken Rensen-Driessen Shipbuilding voor de langdurige en prettige samenwerking en de openheid in de relatie. De innovatieve aanpak in de ontwikkeling van deze binnenvaartschepen is iets waar onze hele industrie trots op kan zijn!”

De casco’s worden in China gebouwd en eind 2023 in Nederland verwacht voor de afbouw.

Gerelateerd nieuws

Grondstoffen en energie zijn bepalend voor vestigingsklimaat

28.06.2022
Bekijk al het nieuws