Bouwupdate: Project Oslo24 krijgt vorm

15.10.2021

Maritieme toeleveranciers, Scheepsbouw

Heesen meldt met trots dat de bouw van YN 20150, codenaam Project Oslo24, officieel is gestart. De eigenaren en hun familie waren op 4 oktober getuige van de kiellegging, waarbij ze ieder hun ‘geluksmunt’ aan sectie drie van de romp mochten lassen, waar ook het IMO-nummer gegraveerd staat. De ceremonie werd formeel bijgewoond door een opzichter van Lloyd’s Register die deze eerste fase van de bouw van het jacht aftekende.

Project Oslo24 is een sterk gecustomized jacht, gebaseerd op het beproefde platform van de 50m Staal serie. Ze wordt uitgerust met het hybridesysteem van Heesen, dat significante voordelen biedt boven een traditionele dieselaandrijving. De eigenaar, een ervaren zeiler, heeft bewust voor een ​​jacht gekozen dat schoner, stiller en efficiënter is dan vergelijkbare conventionele jachten.

Tijdens de laatste Monaco Yacht Show presenteerde Heesen het BlueNautech-programma, waarmee de werf een volgende stap zet richting een duurzame toekomst. Vanaf het prille begin bouwt Heesen al lichtgewicht jachten, met een doordachte engineering, slimme aandrijftechnologieën en efficiënte rompvormen.

Friso Visser, CCO van Heesen: “Wij waren de eerste werf die het financiële risico durfde te nemen om hybridejachten op speculatie te bouwen, en voortaan zijn al onze jachten optioneel leverbaar met hybrideaandrijving. ‘Wees de verandering die je in de wereld wilt zien’ is ons motto. Vandaag is die verandering echt gaande. Met genoegen zie ik dat klanten vertrouwen hebben in onze technologische oplossingen, en ze toepassen in hun sterk gecustomizede jachten om hun voetafdruk te verkleinen.”

De hybride aandrijflijn van Heesen kan zowel gebruikmaken van dieselmotoren als elektrische generatoren, samen of afzonderlijk van elkaar, voor zowel de voortstuwing van het jacht als de systemen aan boord. In auto’s zorgt deze technologie voornamelijk voor een lagere uitstoot en verbruik, maar op zee heeft dit type aandrijving nog meer voordelen. Stille, trillingvrije vaareigenschappen verhogen het comfort aan boord aanzienlijk, vooral tijdens een nachtelijke overtocht.

Het hart van de hybride aandrijving bestaat uit twee MTU 8V4000 M63 (IMO Tier III) motoren, die op dezelfde schroefas zijn gekoppeld aan een watergekoelde 135 kW Danfoss elektromotor. Deze efficiënte opstelling biedt veelzijdige aandrijfmogelijkheden, optimale krachtdosering en extra vermogen, dankzij drie vaarmodi: Stil, Economisch en Cruising.

De eigenaar en zijn familie werken nauw samen met Luca Dini Design and Architecture om een ​​interieur te creëren met veel aangename details, die hun leven op zee verbindt met de ruimtes aan boord. Contrasterende donkere, hoogglans en licht matte houtafwerkingen, met een geribbelde canneté-textuur die doet denken aan de bossen, worden gecombineerd met zacht leer in warme tinten, die voor een ​​geborgen sfeer zorgen als het buiten fris en kil is.

“De eigenaar van Oslo24 en zijn familie zijn nauw betrokken bij elk aspect van dit project”, aldus Stefan Zucker van Zucker and Partner, de klantvertegenwoordiger. “Dit maakt het project voor ons nog opwindender.”

De levering van YN 20150 Project Oslo24 staat gepland voor maart 2024.